Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ile psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ile psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir.Araştırma, iki ya da daha fazla değişken arasındaki değişim varlığını ya da var olan durumu belirlemeyi amaçladığından ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu 2016-2017 akademik yılında Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan 3766 öğrenci arasından tabakalı örneklem yöntemiyle belirlenen 200'ü erkek (%36,3) ve 351' i kız (%63,7) olmak üzere toplam 551 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Portre Değerler Anketi (PDA57), Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (PDÖ) ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler için Bağımsız Gruplar t-Testi, Varyans Analizi, Kısmi Korelasyon Analizi ve Çoklu Regresyon Analizi yöntemleri uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeyleri yaşamlarının çoğunun geçtiği yerleşim yeri, algılanan sosyo-ekonomik gelir ve günlük televizyon izleme süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermekte iken; cinsiyet, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu ve sosyal medya kullanım sıklığı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Araştırmada ayrıca üniversite öğrencilerinde Uyarılma, Özyönelim-Düşünce, Evrenselcilik-Hoşgörü, Başarı, Güç-Kaynaklar, Güvenlik-Toplumsal ve Evrenselcilik-Doğa değer tipleri birlikte psikolojik dayanıklılık düzeyinin yaklaşık % 33' ünün anlamlı birer yordayıcıları olduğu tespit edilmiştir. In this study, the relationship between value orientations and psychological resilience levels of university students was analysed. The study was designed in relational survey model as it aimed to define the existence of change between two or more variables or an existing situation. The sample of the study consisted of 551 students, 200 boys (36,3%) and 351 girls (63,7%), studying in Erzincan University Faculty of Education in 2016-2017 academic year and chosen through stratified sampling method out of 3766 students. The Portrait Values Questionnaire (PVQ-57), the Psychological Resilience Scale (PRS), and Personal Information Form prepared by the researcher were used as data collection tools in the study. The independent sample t-test, the variance analysis, partial correlation analysis, and the multivariate regression analysis were used to analyse the data. According to the findings of the study, the psychological resilience levels of university students differed significantly according to the variables of settlement in which they spent most of their life, perceived socio-economic income, and duration of watching TV in a day. The psychological resilience levels of university students did not differ significantly according to the variables of gender, educational background of mother, educational background of father, and the frequency of usage of social media. According to another finding of the study; Stimulation, Self-direction-Thought, Universalism-Tolerance, Achievement, Power-Resources, Security-Societal, and Universalism-Nature value types are found to be meaningful predictors explaining nearly 33% of psychological resilience levels of university students.
Collections