Sultan Abdülaziz devri maarif sistemi (1861-1876)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
`Sultan Abdülaziz Devri Maarif Sistemi (1861-1876)` adlı tez, Abdülaziz Dönemi'nde ilköğretim kademesinden üniversiteye kadarki Osmanlı eğitim sisteminin temel dinamiklerini içermektedir. Tez, eğitimde modernleşme hareketlerini bütün boyutlarıyla inceleyebilmek amacıyla dört bölümden oluşmaktadır. Tezin birinci bölümünde, modernleşen Osmanlı eğitim sistemindeki gelişim ve değişimler ele alınmıştır. Dönemin önemli gelişmelerinden biri de Maarif Nezaretinin kurulmasıdır. Tezin ikinci bölümünde Tanzimat ve Abdülaziz Devri'nde sıbyan mekteplerine getirilen yeniliklerden bahsedilmiş ve Tanzimat Dönemi'nin ortaöğretim kurumlarına işaret edilmiştir. Üçüncü ve dördüncü bölümlerde sırasıyla mesleki ve teknik öğretim, öğretmen yetiştirme sorunları ve açılan mektepler, askeri ve sivil mekteplerden bahsedilerek Abdülaziz Devri'nde kurulan ilmî cemiyetler açıklanmıştır. Önemli değişikliklerin yaşandığı bu dönemde açılan okullar sonraki okullara model teşkil etmiş ve Türk eğitiminin modernleşmesine katkı sağlamıştır.Anahtar Kelimeler: Sultan Abdülaziz, Maarif, Maarif Sistemi, Osmanlı Devleti. `The System of Education During The Reign of Sultan Abdülaziz (1861-1876)` titled thesis, contains that the basic dynamics of the Ottoman education system from primary school to the university called as Darulfünun. The thesis consists of four parts so as to scrutinize the modernization movements in all aspects of the education.In the first part of the thesis, the changes and developments in the modernized Ottoman education system have been addressed. One of the important developments of the era is also the establishment of the Ministry of Education. In the second part of the study, have been discussed the innovations that brought to the primary school in the Tanzimat and Sultan Abdülaziz periods and indicates the secondary education institutions of the Tanzimat Era. In the third and fourth parts, vocational and technical education, major issues of teacher trainings and established schools for teachers, the military and civilian schools have discussed respectively. Moreover, scientific associations established in the period of Sultan Abdülaziz have been mentioned. Schools, established in this period of important transformations, have become a model for future schools and they contributed to modernization of the Turkish education.Keywords: Sultan Abdülaziz, Education, System of Education, Ottoman State.
Collections