İlköğretim 7.sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile görsel matematik başarıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile görsel matematik başarıları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu araştırmada nicel ve nitel verileri bir arada kullanma imkânı veren karma yöntemin açıklayıcı (Explanatory) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmı 2010-2011 öğretim yılı ikinci döneminde Doğu Anadolu Bölgesi'nin bir ilindeki rastgele seçilmiş on iki ilköğretim okulunun yedinci sınıflarında öğrenim gören 467 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nitel kısmı ise aynı öğretim yılı ve döneminde amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş aynı ilin bir ilköğretim okulunun yedinci sınıflarında öğrenim gören 60 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel kısmına ait veri toplama araçları görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algı ölçeği (GMOÖAÖ) ve görsel matematik başarı testidir (GMBT). Araştırmanın nitel kısmına ait veri toplama aracı görsel matematik okuryazarlığı görüşme protokolüdür (GP). Nicel verilerin analizinde basit korelasyon analizi, basit doğrusal regresyon analizi, kovaryans analizi ile çok değişkenli varyans analizi kullanılmıştır. Nitel veriler durumu saptamaya yönelik betimsel analiz yaklaşımı ile incelenmiştir. Araştırmanın nicel sonuçlarına göre, görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısı ile görsel matematik başarısı arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu ve görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısının görsel matematik başarısını anlamlı şekilde yordadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin; görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algı puanları kontrol altına alınmadığında görsel matematik başarı puanları, okulun bulunduğu yerin sosyo-ekonomik düzeyine (SED) göre anlamlı olarak farklılaşırken cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaşmamıştır. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre, öğrenciler görsel olarak verilen bir problemi daha iyi anladıklarını belirterek görsel matematik okuryazarlığını (GMO) görselleri okuyabilme, görsele dayalı soru hazırlayabilme ve şekilli soruları yorumlayabilme olarak tanımlamıştır. Görsel matematik okuryazarında görselleri tanıyabilme, görsel problemleri çözebilme ve görsel zekâya sahip olma gibi özelliklerin bulunması gerektiğini ifade eden öğrenciler görsel matematik okuryazarı olmanın görsel matematik başarısını artırdığına inanmaktadır. The aim of this study is to research the relationship between visual math literacy self efficacy perceptions and visual mathematics achievements of primary school 7th grade students. In this study, explanatory design of mixed method research was employed that allows usage of qualitative and quantitative data together. The quantitative part of the study carried out on 467 randomly selected students studying on 7th grade of 12 primary schools in the second semester of 2010-2011 academic years in a city of the Eastern Anatolia region of Turkey. The qualitative part of the study conducted on 60 students that were chosen with purposeful sampling method from a primary school in the same city in the same semester and 7th grade students. The data collection tools of quantitative part of the study are visual math literacy self efficacy perception scale (VMLSPS) and visual mathematics achievement test (VMAT). The data collection tool of qualitative part of the study is visual math literacy interview protocol (IP). Simple correlation analysis, simple linear regression analysis, analysis of covariance and multivariate analysis of variance are used in the analysis of quantitative data. The qualitative data is examined in detail with descriptive analysis approach to determine the case. According to the quantitative results of the study; it was obtained that a positive directional medium correlation formation between visual math literacy self efficacy perception with visual mathematics achievement and the visual math literacy self efficacy perception meaningfully predicted the visual mathematics achievement. However the scores of visual math literacy self efficacy perception of the students were not taken under control, whilst the scores of visual mathematics achievement have come different meaningfully according to the socio-economic level (SEL) of the location of the school, it has not come different meaningfully according to the gender. According to the qualitative results of the study; the students obtained that they could understand a problem given visually better, so that they identified visual math literacy (VML) as ability for reading of visuals, preparing questions about visuality and commenting of questions with visual representations. The students expressing that it is a necessity in visual math literate person to be presence of properties like capability of recognition of visuals, solving visual problems and having a visual mind believe that being visual math literate increase achievement in visual math.
Collections