Sekinci sınıf öğrencilerinin istatistik konusundaki matematiksel dil becerilerine ilişkin değişkenlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; sekizinci sınıf öğrencilerinin ?istatistik? konusundaki matematiksel dil becerilerinin faktör yapısı ile etki düzeylerini ortaya koymak ve matematiksel okuduğunu anlama, matematiksel yazma ve kavram bilgisini kullanma becerilerinin matematiksel dil becerilerine etkisini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden yordayıcı korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Doğu Anadolu Bölgesi'nin nüfus bakımından orta ölçekli bir ilinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 7 adet merkez ortaokulunun 2012?2013 eğitim-öğretim yılının birinci yarıyılında öğrenim görmekte olan 285 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak ?istatistik? konusunda yer alan aritmetik ortalama, mod, medyan ve açıklık kavramlarına ilişkin matematiksel dil testi, matematiksel okuduğunu anlama testi, matematiksel yazma formu ve matematiksel kavram bilgisi formu olmak üzere dört adet ölçme aracı geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise birinci düzey doğrulayıcı faktör analizi, ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda matematiksel dile ait sembolik dil, sözel dil ve görsel dil olmak üzere birbiri ile ilişkili üç alt faktör belirlenmiştir. Faktörlerin her birinin matematiksel dile etkisinin yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca matematiksel dile, matematiksel okuduğunu anlama becerisinin yüksek düzeyde etkisi olduğu; matematiksel yazma becerisinin ise matematiksel dile etkisinin anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan kavram bilgisinin de matematiksel yazma ve okuduğunu anlama becerilerine etkisinin oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Bu sonuçlardan hareketle, matematiksel dili etkileyen değişkenlerin bilinçli bir şekilde kullanılması ve bu dili geliştirecek etkinliklere derslerde sıkça yer verilmesi önerilebilir. The aim of the this study is to determine 8th grade students? factorial structures of mathematical language skills on ?statistics?, levels of effect and the effects of the mathematical reading comprehension, mathematical writing and the use of conceptual knowledge on the mathematical language skills. One of the quantitative research methods, predictive correlational research design was applied in the study. The participants were 8th grade students of seven public schools in a middle-scale city in the Eastern Anatolia region in Turkey during the first semester of 2012-2013 academic year. Four tests (Mathematical language test, mathematical reading comprehension test, mathematical writing form and mathematical conceptual knowledge form) were developed and used as data collection instruments related to mean, mod, media, and range that are included in ?statistics?. In the data analyzing, first and second level confirmatory factor analyses and structural equitation model were examined. At the end of the study, three sub related factors, namely, symbolic language of mathematical language, oral and visual languages, were determined. It was determined that each of the factors has a high level of effect on the mathematical language. Moreover, it was further observed that the mathematical reading comprehension contributed substantially to the mathematical language skills, and that the effect of the mathematical writing skills on the mathematical language skills was not statistically significant. On the other hand, the results showed that conceptual knowledge had a tremendous effect on the mathematical writing and reading comprehension. In line with these results, it can be suggested that mathematics teachers may use the variables that affect mathematical language actively and consciously do classroom activities that will improve this language
Collections