Ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarında matematiğe yönelik kaygı ve üstbilişsel farkındalık düzeylerinin etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygı ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri, bu düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre değişip değişmediği ve matematik başarılarını açıklama durumlarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi belirlenirken Erzincan'daki ortaokullar, 2015-2016 eğitim-öğretim yılı Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavı puanına göre düşük-orta-yüksek başarılı olarak gruplandırılmış ve her gruptan seçkisiz örnekleme yöntemiyle dörder okul seçilmiştir. Araştırmacının görev yaptığı okul da dahil olmak üzere toplam 13 okuldan 1553 öğrenciyle çalışılmıştır. Verilerin elde edilmesinde kesitsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin üstbilişsel farkındalık puanlarını belirlemek için Çocuklar İçin Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği (ÜBFÖ-Ç); matematik kaygısı puanlarını belirlemek için Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ) kullanılmıştır. Matematik başarısı verisi için karnelerinde yer alan matematik notu kullanılmıştır. Verilerin analizinde kümeleme yöntemi, bağımsız t-testi, tek yönlü varyans analizi ve doğrusal regresyon kullanılmıştır. Katılımcılar matematik başarısına göre üç grupta, üstbilişsel farkındalık ve matematik kaygısı puanlarına göre de iki grupta kümelenmiştir. Yapılan analizlere göre üstbilişsel farkındalık puanları cinsiyet ve sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Matematik kaygısı puanları cinsiyete göre anlamlı fark göstermemesine rağmen sınıf düzeyine göre anlamlı fark göstermiştir. Üstbilişsel farkındalık ve matematik kaygısı puanlarının matematik başarısını anlamlı olarak açıkladığı görülmüştür. Üstbilişsel farkındalık puanları arttıkça matematik başarılarının anlamlı olarak arttığı, matematik kaygısı puanları arttıkça matematik başarılarının anlamlı olarak azaldığı tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to investigate the anxiety and metacognitive awareness levels of the secondary school students about the mathematics lesson and whether these characteristics differ according to the gender and class level variables and predict the mathematical achievement situations. During the sampling determination process, four schools were selected by means of unselected sampling method in low, middle and high, respectively, by sorting the secondary schools in Erzincan in 2015-2016 academic year according to TEOG scores. The research was carried out with 1553 secondary school students in 13 schools including the school which the researcher worked in. The cross-sectional scanning was used during the data collection process. To determine the metacognitive awareness scores of the students the ÜBFÖ-Ç and the mathematics anxiety scores the MKÖ were applied. The mathematics marks were taken into consideration for mathematics achievements. The cluster method, independent t-test, one-way variance analysis and linear regression were applied in data analysis. The participants were grouped in three groups according to their mathematics achievements and two groups according to their metacognitive awareness and mathematics anxiety scores. The metacognitive awareness scores demonstrated significant difference according to the gender and class level variables. Although no significant difference was mentioned in terms of the mathematics anxiety scores according to the gender, it was meaningful according to the class level. The metacognitive awareness and mathematics anxiety scores meaningfully predicted the mathematics achievements. It was determined that as the metacognitive awareness scores increased the mathematics achievements increased as well; as the mathematics anxiety scores increased, the mathematics achievements decreased meaningfully.
Collections