Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile kişilik ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile kişilik ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Terzioğlu Kampüsündeki, 11 fakülte ve 2 yüksekokuldan toplam 527 öğrencinin gönüllü katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, Young (1996) tarafından geliştirilen 20 soruluk internet bağımlılık ölçeği ile Eysenck ve Barrett (1985) tarafından geliştirilen 24 soruluk Eysenck kişilik envanteri kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada üniversite öğrencilerinin internet bağımlılık puanları 26,85±14,41 olarak bulunmuş, öğrencilerin % 94'ü ortalama internet kullanıcısı olarak tespit edilmiştir. Katılımcılar internete en çok cep telefonu (% 58) ile bağlandıkları, haftada 5,8±1,8 gün; günde ortalama 4,7±3 saat internette çevrimiçi oldukları, en çok sosyal paylaşım ve chat (% 30) siteleri kullandıkları bulunmuştur. İnternet bağımlılığının birimlere göre istatistiksel olarak farklılaştığı tespit edilmiştir (p<0,05). Buna göre beden eğitimi ve spor yüksekokulunun internet bağımlılığı puanı fen edebiyat fakültesi, sağlık yüksekokulu ve ilahiyat fakültesinden istatistiksel olarak yüksek bulunmuştur (p<0,05). İnternet bağımlılığı cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaşmakla birlikte erkeklerde kullanım oranı kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Lisanslı sporcu olma durumu ile internet bağımlılığı arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0,05). İnternet bağımlılığı ile kişilik tipleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,01). Yalan (r=-,298) alt boyutuyla internet bağımlılığı arasında negatif yönde ancak düşük bir korelasyon olduğu bulunmuştur. Buna karşın psikotizm (r=,216) ve nörotizm (r=,205) alt boyutları ile internet bağımlılığı arasında pozitif yönde ancak düşük bir korelasyon olduğu bulunmuştur (p<0,01).Çalışma sonucunda katılımcıların normal düzeyde internet kullanıcısı olduğu ve bu durumun korunması için öğrencileri rekreasyonel aktivitelere yönlendirmenin faydalı olabileceği söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Spor, Teknoloji, İnternet Bağımlılığı, Kişilik. The aim of this study was to investigate the relationship with internet addiction and personality among university students who are doing sport or do not. Totally 527 students who were study in different departments of Çanakkale Onsekiz Mart University participated in to the study voluntary. Internet addiction scale which was developed by Young (1996) and Eysenck personality scale which was developed by Eysenck ve Barrett (1985) useds to collect data. SPSS used for analysis. Analysis showed that total internet addiction scores of participants were 26,85±14,41. Thus % 94 of participants were average internet use according to classification. Participants use the internet via smart phones majority (% 58), findings about the duration of the online were 5,8±1,8 days in a week and 4,7±3 hours in a day as found. Chatting and using social network was the major reason of the online (% 30). Statistical analysis proved that there was statistical differences between departments according to internet addiction score (p<0,05). Physical education students had statistically higher internet addiction scores than the faculty of art and science, school of health and faculty of theology (p<0,05). Males had statistically higher internet addiction scores than the females (p<0,05). There wasn't any statistically differences according to doing sport or not in wasy of internet addiction scores. However there was a correlation between internet addiction scores and the personality. Internet addiction scores had low and negative correlation with Lie (r=-,298) but low and possitive correlation with Psikotizm (r=,216) and Nörotizm (r=,205) as found.According to findings participant were normal internet user. To protecting this situation redirecting students to recreational activites can be helpful.Key Words: Sport, Technology, Internet Addiction, Personality
Collections