Bipolar bozukluğu olan bireylerin ve bakım verenlerinin psikoeğitim gereksinimlerinin ve yaşam kalitelerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma bipolar bozukluğu olan bireylerin ve bakım verenlerinin psikoeğitim gereksinimlerini, yaşam kalitelerini ve bu değişkenleri etkileyen faktörleri belirlemek; psikoeğitim gereksinimleri ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla yapıldı.Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırma, 149 bipolar bozukluğu olan birey ve 120 bakım veren ile yürütüldü. Araştırmanın verileri `Bipolar Bozukluğu Olan Bireyleri Tanıtıcı Bilgi Formu`, `Bakım Verenleri Tanıtıcı Bilgi Formu`, `Psikoeğitim Gereksinimlerini Değerlendirme Formu` ve `Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği Kısa Formu (WHOQOL-BREF)` ile toplandı. Çalışmada bipolar bozukluğu olan bireylerin psikoeğitime en fazla ihtiyaç duyduğu konuların enerji, iştah ve uyku problemleri ile baş etme olduğu belirlendi. Mevsim değişimlerinde duygularında değişiklik olan, hastane yatışı ve intihar girişimi sayısı fazla olan bipolar bozukluğu olan bireylerin psikoeğitim gereksinimlerinin fazla olduğu saptandı. Eşini kaybetmiş, gelir durumu düşük, intihar girişiminde bulunmuş, son duygudurum tipi majör depresif olan ve bipolar bozukluk tip II tanılı bireylerin yaşam kalitelerinin daha düşük olduğu bulundu. Bakım verenlerin psikoeğitime en fazla ihtiyaç duyduğu konuların ise bipolar bozukluğun nedenleri, diğer tedavi yöntemleri, erken uyarıcı belirtiler ve yasal haklar olduğu belirlendi. Yakınına tanı koyulmasıyla yaşamında değişiklik olan, zorluklarla baş edemeyen, tıp dışı kişilere başvuran bakım verenlerin psikoeğitim gereksinimlerinin daha fazla, yaşam kalitelerinin daha düşük olduğu belirlendi. Hem bipolar bozukluğu olan bireylerin hem de bakım verenlerin psikoeğitim gereksinimleri ile yaşam kaliteleri arasında anlamlı negatif yönlü zayıf ilişki bulundu. Sonuç olarak bipolar bozukluğu olan bireylerin ve bakım verenlerinin psikoeğitim gereksinimlerinin ve yaşam kalitelerinin bazı sosyodemografik özelliklerden ve hastalıkla ilgili özelliklerden etkilendiği; psikoeğitim gereksinimleri arttıkça yaşam kalitelerinin azaldığı belirlendi. Anahtar kelimeler: bakım verenler, bipolar bozukluğu olan bireyler, bipolar bozukluk, psikoeğitim gereksinimleri, yaşam kalitesi The aim of this study was to investigate the relationship between psychoeducation needs, quality of life, and variables influenced by the caregivers of individuals with bipolar disorder and their psychoeducation needs and quality of life.This descriptive study was carried out with 149 individuals with bipolar disorder and 120 caregivers. The data of the study was collected by the `Information Form of Individuals with Bipolar Disorder`, `Caregivers' Information Form`, `Psychoeducation Needs Assessment Form`, `The World Health Organization Quality of Life Assessment-BREF (WHOQOL-BREF)`. In this study, it was found that the most needed psychoeducation subjects of individuals with bipolar disorder was to cope with energy, appetite and sleep problems. Psychoeducation needs of the individuals with bipolar disorder who had a change in their emotions during the seasons, who had more hospitalizations and suicide attempts were found higher. Moreover it was found that the quality of life of who had lost their spouse, who had low income, who attempted suicide and who had been diagnosed with the latest mood-type major depressive disorder and individuals who had been bipolar disorder type II was lower. The most needed psychoeducation subjects for caregivers was the causes of bipolar disorder, other treatment methods, early warning symptoms and legal rights. Also the psychoeducation needs of caregivers whose lives had been changed with their relatives diagnosis, who were unable to cope with the difficulties and applied to non-medical people were found higher and the quality of lives were found lower. There was significant negative correlation between the psychoeducation needs and the quality of life both individuals with bipolar disorder and caregivers statistically.As a result, it was determined that psychoeducation needs and quality of life were affected by some sociodemographic and disease characteristics of individuals with bipolar disorder and caregivers. And also it was determined that quality of life decreased as psychoeducation needs increased.Key words: caregivers, individuals with bipolar disorder, bipolar disorder, psychoeducation needs, quality of life
Collections