Lise öğrencilerinin fiziksel uygunluk bilgi düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Lise öğrencilerin Fiziksel Uygunluk Bilgi Düzeylerinin (FUBD) incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın araştırma grubu 386 (%53,5) kadın, 336 (%46,5) erkek toplam 722 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada McConnell, Corbin ve Dale (2005) 'nin geliştirdiği, Lise öğrencilerinin FUBD ölçmeye yönelik soru bankasından yararlanılmıştır. Anket formunda 45 soruya yer verilmiştir. Sorular Sağlıkla İlgili Fiziksel Uygunluk (SFU) ile Kardiyovasküler Dayanıklılık (KVD), Kassal Zindelik, Beden Kompozisyonu ve Esneklik kavramlarını kapsayacak şekilde tasarlanmıştır. Anket sorularının geçerliğine ilişkin yapılan Rasch analizi (Rasch, 1980) ile Standardize dağılım (ZSTD) değerleri uygun aralıkta değişmektedir. Ayrıca bilgi testi maddeleri iyi düzeyde zorluk derecesi ve kesinlik sağlanmıştır. Rasch analizi ayrışma değeri 2,34 olarak hesaplanmış ve iyi düzeyde uyum gösterdiği (Bond ve Fox, 2007), testteki maddelerin kabul edilebilir değerlerin üzerinde olduğu, geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir (Cengiz, Serbes ve Özdeş, 2018). Elde edilen tüm verilerin betimleyici istatistikleri hesaplanmış, cinsiyet farklılıkları t-testi, ebeveyn eğitim düzeyi, sınıf düzeyi ile FUBD farklılıkları ise Tek Yönlü Varyans Analizine (One-Way ANOVA) göre araştırılmıştır. Araştırma bulgularına göre Lise öğrencileri 45 sorunun ortalama 17,62±5,40 'ni doğru olarak cevapladığı tespit edilmiştir. Kadın öğrencilerin ortalama FUBD skorları ( = 18,38, SS=5,61) erkek öğrencilerin ortalama FUBD skorlarından ( =16,75, SS=5,02) daha yüksek bulunmuştur t(722)= -4,086, p=,000. Ayrıca sınıf düzeyine göre FUBD değerleri arasında [F(3,718)=2,584 ,p= ,052] ve anne eğitim düzeyi ile FUBD skorları arasında [F(5,716)=1,441 ,p=0.207] farklılık belirlenmemiştir. Baba eğitimi ile öğrencilerin FUBD arasında ise anlamlı düzeyde farklılıklar olduğu [F(5, 716)=4.854, p=0.000] tespit edilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin FUBD düşük olduğu (Başarısız), sınıf düzeyi ve anne eğitim düzeyinin öğrencilerin FUBD etkili olmadığı, baba eğitim düzeyinin ise etkili olduğu söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Lise, Beden Eğitimi, Fiziksel Uygunluk Bilgi Düzeyi Purpose of the present study is to evaluate Health- Related Physical Fitness Knowledge Levels (PFKL) of high school students. The sample of the research consists of 386 (53.5%) female and 336 (46.5%) male high school students, amounting to 722 participants. To develop the data collection tool, a questionnaire, the researchers availed of the question bank created by McConnell, Corbin, and Dale (2005) to assess the Physical Fitness Knowledge Levels of high school students. The questionnaire involves 45 items. The subdimensions are Health-related Physical Fitness (HPF), Cardiovascular Endurance (CVE), Muscular Fitness, Body Composition, and Flexibility. The Rasch Analysis (Rasch, 1980) and Standardized Distribution (ZSTD) values concerning the validity of the questionnaire were calculated to range between the designated values. Moreover, a `good` level of difficulty and accuracy were obtained for the items in the knowledge test. The discrimination value was calculated to be 2.34 by means of Rasch analysis and it was observed that it exhibited a `good` level of consistency (Bond and Fox, 2007), the values concerning the test items were above the acceptable values, and the tool was valid and reliable (Cengiz, Serbes, and Özdeş, 2018). The descriptive statistics of each obtained data were calculated, and gender differences were analyzed with Independent Samples t-Test, while the analyses of the differences in parents' education levels, term-based classification, and PFKL were carried out with One-Way ANOVA. The findings revealed that the high school students provided the right answer for 17.62±5.40 (on average) of the 45 questions. The average PFKL score ( = 18.38, SS=5.61) of the female participants was observed to be higher than that ( =16.75, SS=5.02) of the male participants (t(722)= -4.086, p=.000). No statistically significant difference was obtained among the PFKL values [F(3, 718)=2.584 ,p= .052] in terms of class-based categorization and among the PFKL scores and the mothers' education levels. Additionally, statistically significant differences [F(5, 716)=4.854, p=.000] were found among the fathers' education levels and the participants' PFKL scores. Consequently, it can be suggested that the Physical Fitness Knowledge Levels of the participants were low (unsuccessful), the term-based classification and the mothers' education level did not affect the PFKL, while the fathers' education level did.KeyWords: High School, Physical Education, Physical Fitness Knowledge Levels (PFKL)
Collections