Spor yapan üniversite öğrencilerinde zihinsel dayanıklılık ile duygusal zekâ arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, spor yapan üniversite öğrencilerinde zihinsel dayanıklılık ve duygusal zekâ arasındaki ilişkiyi belirlemeyi, zihinsel dayanıklılığı ve duygusal zekâyı çeşitli demografik değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Ege Bölgesindeki üniversitelerde öğrenim gören sporcular oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Balıkesir Üniversitesi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi ve Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi' nde Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında, öğrenim gören 203 (126 erkek, 77 kadın) sporcu oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında Zihinsel Dayanıklılık için Sheard ve arkadaşları (2009) tarafından geliştirilen `Sports Mental Toughness Questionnaire (SMTQ)` ve Türkçe'ye uyarlayarak geçerlik ve güvenirliğini Altıntaş (2015) tarafından `Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri (SZDE)` ile Duygusal Zekâ için Lane ve arkadaşları (2009) tarafından geliştirilen geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan `Emotional Intelligence Scale for use in Sport (EISS)`, envanterin Türkçe'ye uyarlanarak geçerlik ve güvenirliliği Adiloğulları ve Görgülü (2015) tarafından yapılan `Sporda Duygusal Zekâ Envanteri (SDZE)` kullanılmıştır. Toplanan veriler istatistiksel paket programı (SPSS 22) aracılığıyla analiz edilip sonuçlar yorumlanmıştır. Verilerin normallik dağılımına Kolmogorov Smirnov testiyle bakılmıştır. Veriler normal dağıldığından dolayı ikili gruplarda bağımsız örneklem t testi yapılmıştır. Veriler arasındaki ilişkiye ise Pearson korelasyon testiyle bakılmıştır. Araştırma sonucuna göre; spor yapan üniversite öğrencilerinin zihinsel dayanıklılık düzeyleri ve duygusal zekâ düzeyleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur, sporcuların zihinsel dayanıklılık düzeyleri arttıkça duygusal zekâ düzeyleri de artmaktadır. Zihinsel dayanıklılık ve alt boyutları ile cinsiyet, yaş ve haftalık antrenman sayısı değişkenleri arasında anlamlılık bulunurken, Duygusal zekâ ve alt boyutları ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. The purpose of this study is to determine the relationship between mental toughness and emotional intelligence in athletes studying in university, and to examine mental toughness and emotional intelligence in terms of various demographic variables. Target population of the study consists of athletes studying in universities in Aegean Region in the academic year of 2016-2017. The research sample of the study consisted of 203 (126 male, 77 female) athletes studying at Physical Education and Sports Colleges of Balıkesir University, Manisa Celal Bayar University, Çanakkale Onsekiz Mart University, Aydın Adnan Menderes University and Muğla Sıtkı Koçman University. `Sports Mental Toughness Questionnaire (SMTQ)` developed by Scheard et al (2009), `Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri (SZDE)` adapted with validity and reliability for Turkish population by Altıntaş (2015) and `Emotional Intelligence Scale for use in Sport (EISS)` developed by Lane et al (2009) as well as `Sporda Duygusal Zekâ Envanteri (SDZE)` adapted with validity and reliability for Turkish population by Adiloğulları and Görgülü (2015) collecting data for emotional intelligence were used during the research. The collected data were analyzed by statistical package program (SPSS 22) and the results were interpreted. Data were analyzed with the Kolmogorov Smirnov test. Independent samples t-test was used in the two groups because the data was distributed normally. The relationship between the data was analyzed by Pearson correlation test. According to the results of the research; A significant relationship was found between the mental toughness levels and emotional intelligence levels of the elite athletes. As the mental toughness levels of the athletes increase, the levels of emotional intelligence increase. While there was a significant difference between mental toughness and subscales and gender, age and weekly number of training, there was a significant relationship between emotional intelligence and subscales and gender variable.
Collections