Sağlık çalışanlarında dedikodu ve söylenti tutumunun iş tatmini üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dedikodu ve söylenti, insanoğlunun en eski iletişim biçimi olan doğal (informal) iletişimin bir boyutudur. İş tatmini ise dünya'da 1930 yıllarında, Türkiye'de ise son dönemlerin yeni araştırma konusu olarak önem kazanmıştır. Bu çalışma sağlık çalışanlarında informal iletişim kanalı olan dedikodu ve söylenti tutumunun iş tatmini üzerine etkilerini ölçmek amacıyla hazırlanmıştır. Bununla birlikte, sağlık çalışanların demografik özelliklerinden; cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu ve meslek gruplarının dedikodu ve söylenti tutumu ve iş tatmini ile olan ilişkisininde değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 öğretim yılında Çanakkale ili merkezindeki kamu, üniversite ve özel hastanelerde görev yapan doktor, hemşire, ebeler oluşturmuştur. Veriler, demografik bilgiler, `Dedikodu ve Söylenti Tutum Ölçeği ve Minnesota İş Tatmin Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 646 sağlık çalışanı oluşturmuştur. Katılımcıların 249'unun doktor, 356'sının hemşire, 41'in ise ebe olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler bilgisayar ortamında değerlendirilmiş, analizler IBM SPSS 20.0 ile yapılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler için sayı, yüzde; diğerleri için puanlara ilişkin aritmetik ortalama, standart sapma gösterimi kullanılmıştır. Ölçeklerin demografik özellikleri ile olan ilişkileri incelenirken; cinsiyet ve medeni duruma göre belirlenmesinde t-test; eğitim durumu ve meslek grubu belirlenmesinde ANOVA analizi kullanılmıştır. Ölçeklerin birbiri ile olan ilişkisinin belirlenmesinde korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucuna göre; dedikodu ve söylenti tutumunun iş tatmini üzerinde demografik özelliklerin çoğu faktörleri etkilediği, üç farklı sağlık kurumunda görev yapan sağlık çalışanların dedikodu ve söylentiden etkilendiklerini, bazı nedenlerden kaynaklı tepkiler gösterdiklerini ve bunun sonucunda iş tatminsizliği yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Araştırma sonunda saptanan sonuçlara yönelik olarak ilgili kurumlara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. The Effects of Gossip and Rumor Attitudes on Job Satisfaction Amongst Health Care Workers Gossip and rumor are a dimension of informal communication, the oldest form of human communication. Job satisfaction has gained importance as a new research topic in the world in the 1930s and in recent years in our country. This study was conducted to measure the effects of informal communication forms of gossip and rumor attitudes on job satisfaction amongst healthcare workers. In addition, another aim of this study is to evaluate the relationship between demographic characteristics of health workers such as gender, marital status, education level, gossip and rumor attitudes of job groups and the effects on job satisfaction. The population of the study consisted of doctors, nurses and midwives working in public, university and private hospitals in Çanakkale city center in 2015-2016 academic year. Data were collected using demographic information, Gossip and Rumor Attitude Scale and Minnesota Job Satisfaction Scale. The sample of the study consisted of 646 health care workers. 249 of the participants were doctors, 356 of them were nurses and 41 of them were midwives. The data obtained as a result of the research were evaluated on computer and the analyzes were performed with IBM SPSS 20.0. For descriptive statistics, number, percentage; for others, arithmetic mean regarding the scores and standard deviation were used. While examining the relationship between the demographic characteristics of the scales; t-test was used to determine gender and marital status; ANOVA analysis was used to determine educational status and occupational group. Correlation analysis was used to determine the relationship between scales. According to the results of the research; gossip and rumor attitudes affected most factors on job satisfaction, and health workers working in three different health institutions were affected by gossip and rumor, they reacted for some reason and experienced job dissatisfaction as a result. At the end of the research, suggestions were made to relevant institutions and researchers in accordance with the results
Collections