Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası iletişim yeterliliği ve eleştirel düşünme eğilimi arasındaki ilişkinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İletişim kültürden etkilenen ve kültürlere göre şekillenen bir kavramdır. Hemşirelerin de bu farklılıkların farkında ve uygun bir iletişim becerisi geliştirmesi beklenmektedir. Kültürlerarası iletişim yeterliliği etkileyen etmenler arasında eleştirel düşüme eğilimine de yer verilmektedir. Eleştirel düşünme; hizmette kaliteyi, etkin bakım vermeyi, profesyonelliği etkileyen bir kavramdır. Bu tezin amacı hemşirelik öğrencilerinde kültürlerarası iletişim ile eleştirel düşünme eğilimi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma kesitsel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik bölümünde 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında eğitim gören 540 öğrenci oluşturdu. Evrenden örneklem seçimine gidilmedi. Çalışmaya katılmayı kabul eden ve ulaşılan 399 öğrenci ile çalışma tamamlandı. Araştırmanın verileri, öğrencilerin tanıtıcı özelliklerini, kültürlerarası iletişim ve eleştirel düşünmeyle ilişkili özelliklerini belirleyen sorular ile kültürlerarası iletişim yeterliliği belirlemek amacıyla kullanılan Kültürel Etkililik Ölçeği ve Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği aracılığıyla yüz yüze görüşme yöntemiyle sınıf ortamında Şubat-Mart 2019 tarihleri arasında toplandı. Etik kurul, kurum ve katılımcıların yazılı izinleri alındı. Veriler SPSS 25'de araştırmacılar tarafından tanımlayıcı istatistik ve korelasyon analizleri ile değerlendirildi. Araştırmada hemşirelik öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ortalama puanı 182,4±31,13; Kültürlerarası etkililik ölçeğinden 66,9±8,34 puan aldıkları belirlendi. Alınan puanlar literatür doğrultusunda ortalama olarak belirlendi. Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası etkililik ölçeği toplam puan ortalaması ile eleştirel düşünme eğilimi ölçeğinin toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptandı (= 488, p<0.01).Bu sonuçlar doğrultusunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimi ve kültürlerarası iletişim yeterliliğin geliştirilmesi için çalışmalar yapılması, bu iki kavram arasındaki ilişkinin belirleneceği daha geniş evrenlerde yapılacak araştırmalar önerilebilir. Anahtar Sözcükler: Kültürlerarası iletişim yeterliliği, eleştirel düşünme, hemşirelik öğrencileri, kültür, iletişim Communication is a term that is affected by and shaped according to culture. Nurses are expected to be aware of these differences and develop communicative skills in accordance with these differences. The factors that affect sufficiency in intercultural communication also include the critical thinking disposition. Critical thinking is a term that affects the quality of service, active nursling and professionalism. The aim of this paper is to determine the relationship between intercultural relationship and the critical thinking disposition in nursing students. This survey is a cross-sectional survey. The population of the survey consists of 540 students who were training in the academic year 2018-2019 at the department of nursing of the faculty of health sciences in Çanakkale Onsekizmart University. No sample selection was made from the population. The survey was completed with 399 students who had been reached and accepted to partake in the study. The data of the survey were collected using questions that determined the defining characteristics and the features of the students with regards to critical thinking and intercultural relationship via the Cultural Effectiveness Scale and Critical thinking disposition Scale, which is used to determine sufficiency in intercultural communication, via face-to-face interview method between February and March 2019. Written consent from the ethical committee, institution and the participants was procured. The data were evaluated by the surveyors with descriptive statistics and correlation analyses in SPSS 25. It was deduced that the average points of the nursing students in critical thinking and intercultural effectiveness were 182,4±31,13 and 66,9±8,34.The points were accepted as point average in accordance with literature. A meaningful relationship between the total point averages of nursing students in intercultural effectiveness scale and critical thinking disposition scale was found (=488, p<0.01). In accordance with these results, studies to develop students' critical thinking disposition and sufficiency in intercultural communication and studies conducted on wider populations in which the relationship between these two terms could be proposed. Keywords: Intercultural communication competence, critical thinking, nursing students, culture, communication
Collections