Artistik cimnastik antrenmanlarının 7-9 yaş kız çocuklarının bazı fiziksel uygunluk parametrelerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı 12 haftalık farklı artistik cimnastik antrenmanlarının yedi-dokuz yaş kız çocuklarının fiziksel uygunluk parametrelerine etkisinin incelenmesidir. Bu amaçla 7-9 yaş aralığında Çanakkale ilinde yaşayan 50 kız çocuğu araştırmaya dahil edildi. Çocuklar kontrol grubu, grup A ve grup B olarak düzenlendi. Grup A hafta da 3 gün günde 120 dk, grup B haftada 2 gün günde 150 dk ve bu gruplara 12 hafta boyunca cimnastik ve kuvvet antrenmanı yaptırıldı. Kontrol grubuna ise hiçbir antrenman programı uygulanmadı. Araştırma öncesi ve sonrasında antropometrik ölçümler ve motor performans testleri uygulandı. İstatistiksel analizlerde anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edildi. Araştırma bulguları kontrol, A ve B gruplarının boy uzunluğu, vücut ağırlığı, ileri sıçrama, mekik, şınav, dikey sıçrama, çabuk kuvvet denge koordinasyon, kartal duruş, sağ sıpagat, sol sıpagat, statik denge, beceri koordinasyon testi, bükülü kol tutuş, otur uzan testi, kol çevirme, köprü, barda L duruş ve 5 metre koşu test istatistiksel analiz sonuçlarına göre anlamlı farklılıklar olduğu tespit edildi (p<0,05). Sonuç olarak araştırma kapsamında haftada üç, günde 120 dk tekrar sayıları aynı 3 setten oluşan artistik cimnastik antrenmanı yapmanın boy uzunluğu, vücut ağırlığı, ileri sıçrama, mekik, şınav, dikey sıçrama, çabuk kuvvet denge koordinasyon, kartal duruş, sağ sphagat, sol sphagat, statik denge, beceri koordinasyon testi, bükülü kol tutuş, otur uzan testi, kol çevirme, köprü, barda L duruş ve 5 metre koşu test parametrelerinde kız çocuklarının gelişimine olumlu katkı sağladığı ifade edilebilir. Anahtar Sözcükler: Antrenman, fiziksel uygunluk, çocuk, cimnastik EFFECT OF DIFFERENT ARTSTIC CIMNASTICS TRAINING ONSOME PHYSICAL FITNESS PARAMETERS IN GIRLS AGED 7-9 YEARS OLDThe aim of this study was to investigate the effect of twelve weeks of artistic gymnastics training on physical fitness parameters of seven to nine year old girls. For this purpose, fifty girls aged between seven and nine years living in Çanakkale were included in the study. The children were divided into control, experimental A and experimental B groups. Experimental group A was trained one hundred and twenty minutes per day for three days a week and experimental group B for one day and fifty minutes of general gymnastics and strength training for two days. Anthropometric measurements and motor performance tests were performed before and after the study. Significance level was accepted as 0.05 in statistical analysis. Research findings in control, experiment A and Experiment B, body weight, forward jump, shuttle, push-ups, vertical jump, quick force balance coordination, eagle posture, right jump, left jump, static balance, skill coordination test, twisted arm grip, sit-and-lie test, arm-turn, bridge, L posture in the bar and five-meter running test revealed significant differences when the results of the statistical analysis were examined. As a result, three lengths, one hundred twenty minutes per week, three repetitions per day, length, body weight, forward jump, shuttle, push-ups, vertical jump, quick force balance coordination, eagle posture, right sphagat, left sphagat, static balance, skill coordination test, twisted arm grip, sit down test, arm turn, bridge, L posture in the bar and five meter running test. It can be stated that the parameters contribute positively to the development of girls. Depending on this result, we can think that these trainings will have a positive effect on the branch development and prospective training periodicals on their goals of becoming future trainees in the training groups they will train or train for the young individuals who are developing themselves or who are starting new coaching. He lack of similar bibliography of the research may increase the importance of the research we have done. KeyWords: Training, physical fitness, child, gymnastic
Collections