Market işletmelerinde stok yönetimi ve organizasyon
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET Marketler, 1980 li yıllarla birlikte ülkemizde hızla gelişme gösteren, son yıllarda önemsenmeye başlanan tüketicilerin her türlü tüketim gereksinimini tatmin etmeye yönelik faaliyette bulunan pazarlama işletmeleridir. Mal hareketi, insan hareketi, bilgi hareketi, teknoloji hareketinin yoğun olarak yaşandığı bu tür işletmelerde, sayıları binlerle ifade edilen ürünler satışa sunulmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmada, Türkiye'deki marketlerin stoklarla ilgili yönetim faaliyeti ve örgüt yapıları, gerek teorik gerekse uygulama alanı içerisinde incelenmeye çalışılmıştır. Birinci bölümde, genel işletme kavramı içerisinde marketlerin işlevleri, türleri, özellikleri, sınıflandırılması, tarihsel gelişimi; ayrıca, son yıllarda Türkiye'deki market işletmeciliğinin gelişimi anlatılmış ve marketlerle birlikte sıkça anılan, perakendeci, perakende satış kavramları açıklanmaya çalışılmıştır. İkinci bölümde, stok yönetimini ilgilendiren stok kavramı ve konusu, önemi, marketlerin stok bulundurma amacı ve stok türleri ile birlikte yönetsel açıdan gerek planlamada ve gerekse kontrolde sıkça kullanılan stok devir hızı çeşitli açılardan incelenmeye çalışılmıştır. Üçüncü bölümde, market işletmelerinde stok yönetiminin yeri, önemi, amacı, stok yönetiminin işlevleri; planlama da, stok maliyetleri ve stok bulundurmanın sağlayacağı üstünlükler, stok tutarını etkileyen etmenler, stok planlanmasında kullanılan yöntemler ile en uygun stok miktarının belirlenmesi vb. konular üzerinde durulmuştur. Ayrıca, örgütlemede yapılacak işlerin belirlenmesi, işgörenlerin belirlenip atanması, yetki ve sorumlulukların belirlenmesi, yer araç ve yöntemlerin belirlenmesi açıklanmaya çalışılmıştır. Dördüncü bölümde, Stok yönetiminin Türkiye'deki Marketlerde uygulamalı durumunun araştırılması yapılması için İŞMAR ve ÖZDİLEK Marketlerinde konunun uzmanlık isteyen bir alan oluşturulması nedeniyle üst düzey yöneticilerle yüz yüze görüşmeler ve anket sorularıyla bilgi sağlanmasına çalışılmıştır. ABSTRACT Supermarkets, since I980's have shown fast development, are corporations that operates to satisfy any kind of consumers' demands and needs that are given importance in recent years. Product, human, knowledge, technology movement are seen intensively in these corporations, and thousands of products are sold. For those reasons, stock management activities and organization structures of supermarkets in Turkey were examined in both theory and application. In the first section, functions, features, dassifications and historical development of supermarketing managership were studied; retailer and retail selling terms were tried to explain. In the second section, Being interest of stock along with the aim of keeping gads in stock, types of stocks, and stock turnover often used in both planning and control were examined from different perspectives. In the third section, place, importance, functions and aim of stock management at super-hyper markets; Cost of stock, advantages of keeping in stock, factors of officiating stock gauntly etc., were studietion planning. Moreover, determining necessary tasks, empowerment, responsibilities, place, means, methods, and assignation of chooses employees were tried to study. In the forth section, To research applied case of stock management on super-hyper markets in Turkey, Face to face inter views withhigh rank managers of ISMAR and ÖZDİLEK were mode and knowledge was tried to get by applying questionnaires.
Collections