Mali yönüyle il özel idareleri ve Kütahya il özel idaresi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET Yerel yönetimler, hizmetlerin daha etkin ve daha hızlı sunulması amacıyla kurulmuş olan birimlerdir. Türkiye'de yerel yönetim birimleri: il özel idaresi, belediye ve köy yönetimleridir. İl özel idareleri, Osmanlı İmparatorluğundan günümüze intikal eden batılı anlamdaki ilk yerel yönetim uygulamasıdır. Günümüzde il özel idareleri merkezi yönetimle iç içe girmiş ve merkezi yönetim adına iş gören bir birim olarak kalmıştır. Günümüzde il özel idareleri ile ilgili bazı sorunlar şöyle sıralanabilir: Kaynak yetersizliği, görev alanlarının belirsizliği, kendilerine has teşkilat ve personelin yeterli olmaması ve koyu bir idari vesayetin varlığıdır. Günümüzde, hem il özel idareleri hem de merkezi idare tarafından aynı hizmetin yürütülmesi sözkonusudur. Hizmetlerin yürütülmesinde ve görevlendirmede çatışmalar vardır. Bu çatışmaların kaldırılması ve görev alanlarının ayrıştırılarak belirlenmesi gerekir. Günümüzde diğer bir sorun da, il özel idaresi seçilmiş organları ve vali arasındaki ilişkilerdir. Vali, il genel meclisi ve il daimi encümeni'nin başı ve kararların alınmasında ve uygulanmasında etkili kişidir. Vali'nin atamayla gelen bir yönetici olması, il özel idareleri ile ilgili özerklik tartışmasını getirmiştir. Kütahya İl Özel İdaresi örneği incelemesinde de görüldüğü gibi, il özel idarelerinin merkezi idareye gelir elde etme ve karar alma sürecinde bağımlı olmaları, bu idarelerin faaliyetlerini kısıtlamaktadır. Sonuç olarak şunu söyleyebiliriz: Türk yönetim sistemi içinde yerel yönetimler ve il özel idareleri yetersizdir. İl özel idareleri, demokratik vasıflan geliştirilerek yeterli mali imkana kavuşturulmak ve görev alanları çatışmaya imkan vermeyecek şekilde yeniden düzenlenmelidir. Ayrıca, bu idarelerin daha iyi daha hızlı hizmet verebilmeleri için, merkezi idarenin bu idareler üzerindeki etki alanının daraltılması ve kaynak bakımından bağımsız kaynaklara kavuşturulmaları gerekir. ABSTRACT Local administrations are unites set up to serve more efficiently & rapidly. Local administrations in Turkey are as follows: administrative province management, municipolity and village managements. Administrative province management can be traced back to Ottoman period and they are firs local administrations in Western sense. Today, the provincial local self- government and central administrative are one in another and local administrations serve on behalf of central administrations. We can üst the current problems in the provincial local self-government as follows; unedequate recources, undefined job scope, having no speciaized personnel and severe administrative control. Today, the some services are undertaken both by central & local managements. So, there arises problems central in providing services. This ambiquity of job scape should be clarified & conflicts should be eliminated. Another problem we come across with today is the relationships between governers & selected organs of local administrative it is the governor who is most efficient figure in decisve making & he is the head of local comitee. That the governor is appointed by central figures and not selected by public (people) has always been a conflicrual matter and resulted in autonomy crises. As it is seen in the study on Kütahya Provincial Local Self-Government, that the provincial local self-government depends on the central administrative in financing & decision making limits its activities & performance. As a result we can say that in Turkish administrative system local administrations & The provincial local self-government are not enough. The provincial local self-government should be developed with respect to democracy & they should be provided with necessary in come, financial support & their job scope should also be rearrenged.
Collections