Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim sorunları ve çözümüne yönelik bir model (Kütahya örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Sınıf öğretmenliğinin dünya ve Türkiye eğitim sistemleri içindeki yeri belirlenerek, geçerli hizmetiçi eğitim anlayışı çerçevesinde, diğer ülkelerdeki sınıf öğretmenlerinin hizmetiçi eğitimi irdelenmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı Hizmetiçi Eğitim Dairesi Başkanlığı'nın politika ve uygulamaları açıklanarak, taşra teşkilatlarında düzenlenen hizmetiçi faaliyetlerinin sorunları anket yöntemiyle belirlenmeye çalışılmıştır. Eğitim süreci içerisinde ilköğretimin, özellikle de I. Kademesi 'nin (İlkokulun) önemi ayrıdır. Sınıf öğretmeni (İlkokul öğretmeni), hayata yeni başlayan bireylerin; aktif öğrenme yaşantılarını, sosyal ve psikolojik gelişimlerini düzenlemeye, yönlendirmeye, oluşturmaya ve geliştirmeye çalışır. Bu nedenle sınıf öğretmeninin eğitim yeterliliği çok önemlidir. Hizmetiçi eğitim, bireyin, çalışma hayatına uyumunu kolaylaştıran ve mesleki eksikliklerini tamamlamasını ya da mesleki gelişmeleri izlemesini sağlayacak, iş başında eğitimdir. Sınıf öğretmeninin gerek işe başlarken gerekse de daha sonraki yıllarda etkili hizmetiçi eğitimi sağlanmalıdır. Gelişmiş ülkelerde, sınıf öğretmenlerinin hizmet öncesi ve hizmetiçi eğitimine büyük önem verilmektedir. Bir çoğunda, yerel yönetimler öğretmenlerin hizmetiçi eğitim çalışmalarını düzenlemekte ve yürütmektedir. Hizmetiçi eğitim faaliyetlerinde mevcut sorunları belirlemek amacıyla, Kütahya İli Merkezi'ndeki sınıf öğretmenlerine il teşkilatının düzenlediği faaliyetler hakkında 54 soruluk bir anket uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesi sonucunda, 201 öğretmen hizmetiçi eğitimin yönetimi, öğretim programının uygulanması ve değerlendirilmesi, eğitim merkezleri ve eğiticilerin yeterlilikleri ile ilgili bazı sorunların bulunduğunu belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenliğinde, uzun yıllar, nicelik öncelikli politikalar izlenmiş, görülen aksaklıklar hizmetiçi eğitim ile giderilmeye çalışılmıştır. 2000'li yıllarda, Türkiye'nin, sınıf öğretmenlerinin hizmetöncesi ve hizmetiçi eğitimi konularında daha sağlam politikalara gereksinimi vardır. Yenibinyılda genç nüfus bilgi ile donatılmak isteniyorsa, eksiklikleri kapatmayı amaçlayan hizmetiçi eğitim yerine, çağı yakalamaya yönelen hizmetiçi eğitim hedeflenmelidir. VI ABSTRACT Primary teacher trainning systems and in-service trainning systems in other countries and also in Turkey are studied. Additionaly, the studies of Turkey Ministry of Education and its politics are explained. The problems of the in-service trainning for primary teachers which are arranged by local goverment are found by a survey. Primary teacher tries to arrange, form, direct and develop childs' active education, social and psychologic development. Therefore primary school teaching means developing productive and healthy generations. In-service trainning which is given to the employees at work is a kind of education. It makes employees like their job and also learn the last developments about them. In-service trainning must be given to the primary teachers during the first year and following years. In development countries, educators give importance to the primary teacher univercity education and also in-service trainning. In most of them local goverments are directing and organising in-service trainning of primary teachers. A survey is made primary teachers in order to find the problems of in service trainning in Kütahya. According to the datas, 201 teachers state that there are some problems about manegement, trainning programs, educationalists, trainning center. Many years, in-service trainning is used in order to prevent the result of bad education politics in primary trainning. In future, primary teacher trainning needs more serious studies for productive and healthy generations. Primary teachers are able to learn the developments by means of in-service trainning. And by these studies primary teachers have the chance of developing themselves.
Collections