Engellilerin toplumsal yaşama katılımında eğitim-rekreasyon-spor uygulamaları ve etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Günümüzde engellilere bakış açısında önemli değişikler olmuş ve her türlü toplumsal etkinliğin içinde nüfusun %10-14 'ünü oluşturan engelli kişilerinde yer alması gereğinin önemi anlaşılmıştır. Kısa süre içinde çok geniş bir ilgi ve heyecan odağı haline gelen rekreatif ve sportif faaliyetler gelişerek özellikle sportif alanda olimpik organizasyon düzeyine kadar erişmiştir. Ülkemizde gecikmiş olsa da rekreatif ve sportif faaliyetler açısından çalışmaların yapılması, spor alanında engelliler spor federasyonunun kurulmasıyla ülke çapında konuya ilginin artması, sevindirici ve engellilere ilginin başladığının bir göstergesidir. Her on kişiden birinin özürlü olduğu bir toplumda bu sayı küçümsenemeyecek kadar çoktur. Bu da her toplumun kendi engellisine sahip çıkmasını gerektirir. Ulaşım araçlarının ve tesislerin engellilere göre tasarlanması insan haklarının bir gereğidir. Engelli bireylerin rekreatif faaliyetlere yönlendirilmesi onlara alt eğitimde verilecek sanat, müzik, dans, resim, spor vb. ile mümkündür. Ailelerin bilinçlendirilmesi ile yola çıkılarak bireylerin kurslara gönderilmesi, devlet tarafından düzenlenen faaliyetlerden yararlanması konusunda uygulamalar yapılması, halk eğitim merkezleri vasıtasıyla yönlendirilmelere gidilmesi, özürlü gençlik merkezleri kurulması vb. faaliyetler düzenlenmelidir.IV Bu araştırmada engelli bireylerin yapabileceği rekreatif faaliyetler üzerinde durulmuş, bu konuda yapılması ve yapılmaması gerekenler, nelere dikkat edileceği, görüşme ve kaynak toplama teknikleri ile tespit edilmiştir. Yine araştırmamızda, özürlülerde spor konusu, olimpik düzeye gelmesi durumuna kadar incelenmiş ve paralimpik-özel olimpiyatlardan bahsedilmiştir. Katılma şartları, sporcuların branşlara göre sınıflandırılması, şampiyonluk dereceleri vb. konular hakkında bilgi verilmiştir. Araştırmamız sırasında; engelli bireyler için rekreasyon kavramının genişletilmesi gerektiği sportif anlamda ise ancak imkanların sunulması ile gerçek manada faaliyetlerin gerçekleşebileceği görülmüştür. Yaşamını idame etmekle yükümlü bireyin şarkı söylemesi veya bir enstrüman çalabilmesi rekreatif faaliyettir. Aynı bireyin gelir elde etme amacıyla müzik söylemesi de rekreatif faaliyet içine alınmalıdır. Çünkü engellilerin öğrenme süreci, normal insanlara göre daha geç olmakta ve daha az zamanları bulunmaktadır. Serbest zaman kavramı bu sebeple engelin niteliği ve amaca göre genişletilmelidir. V SUMMARY There have been many important changes in the view of the idea of rehabilitation and disabled / defected people and the need of these people's taking part in all kinds of social activities has been arised as they are %10-14 of the population rekreaktif and sportive, which have become in the middle of very large interest and excitement, has developed in a short time and it has achieved Olympic organisation levelling the area of sports. Even though it is late, in our country, its pleased that written works on rekreative and sportive facilities are done, defected federation was set up and because of these, the interest of people is raised and it shows that interest into defected people is started. Being defected one in every ten is very important in our society. And this make people interest to help heir own defected people. Transportation orders, the establishments which are adjusted to defected people... etc. Is the neediness of human rights? Being directed to rekreaktif facilities is only possible with giving art, music, dance, sport, painting lessons to disabled / defected people sending them to courses by making families conscious, getting them to benefit from facilities that government organises, giving direction them by public education centres and must make people get benefit from them. In this research facilities that gourmet organises, giuing direction them in Public Education Centres and setting up Defected Youth Centres must be organised and must make people get benefit from them. In this research, facilities that disabled / defected people cam do, are searched and those which should be done or not, and those we must be careful about are determined by the techniques of interviewing and collecting resources.VI And this research, sports mitu disabled people is discussed and it is talked from the means of rekreasyon to achieving Olympic level, and also special Olympic is mention ed. The information about participation's rules, classifying the sportsmen into brancles, cham pionship deprees is given. During our research; it was seen that the idea of rekreasyon must be expanded and in sportive area, it was seen that the expansion can be seen only if you prove the possibilities in real meaning. If a person who has to keep on his/her life sings or play an instrument, this is a rekreaktif facility. And singing of the same person should be taken into same category. Because, learning time of disabled is Langer than the normal people and they can't find free time. For that reason, the idea of free time must be expanded by means of defects guilty and the disabled's aim.
Collections