Sağlık meslek liselerinin yeniden yapılanma konsepti
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada sağlık meslek liselerinin tarihçesi, bölümleri ve tarihî gelişmeleri, amaçları ve fizikî durumları incelendi. Sağlık meslek liselerinin yeniden yapılandırılması için 41 SML araştırıldı. Araştırmamızda temel olarak bu liselerde eğitim kalitesinin düşmesi ile sağlığa verilen önem arasındaki ilişkiyle ilgilenildi. Düşüncede kendi toplumlarının sağlığına iyi hizmet edebilmeleri yönünde personel yetiştirmeyi amaçlayan sağlık meslek liselerinde, sağlık eğitimine yönelik bir strateji olmalıdır. Bu düşünceyle, bu çalışmada; sağlık eğitiminin kalitesi ve gelişmeler yönündeki imkânlar ve engeller ortaya konulmuştur. Sağlık meslek liseleri 1980'li yıllarda eğ itim-öğ retim faaliyetlerinde istenilen frekansı yakalayarak meslek elamanı yetiştiren okulların en başarılısı olarak altın yıllarını yaşamış ve başarıdan başarıya koşmuştur. Ancak 1980'li yılların sonu, 1990'h yılların başında, bu güzide okulların, ilçe, hatta kasaba merkezlerine açılması, daha sonra YÖK'le yapılan bir protokol doğrultusunda il merkezlerinde bulunan okulların bina, araç-gereç ve bütün alt yapısıyla üniversitelere devredilmesi kalitenin düşmesine sebep olmuştur. Daha sonraki yıllarda YÖK'ün almış olduğu bir kararla üniversitelerin birçok bölümlerine giriş haklarının ellerinden alınması ve mezun öğrencilerin eskiden olduğu gibi hemen atamalarının yapılmaması; bu okullara ilgiyi azaltmış, kaliteyi düşürmüş ve okullar kapatılma tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştır. Eğitim seviyesini artıracak yeniden yapılandırma sürecini göz önünde bulundururken, hedef, uygun olmayan okulların kapatılması, geriye kalanların da iyileştirilmesi üzerine olmalıdır. Sonuç olarak burada sunulan tüm bulgular, sağlık eğitiminde eksik kalan yönlerin ortaya konmasında ve yön belirlemede önemli derecede rol oynayacaktır. Temennimiz, bu doğrultuda Sağlık Bakanlığının konuya ilgi göstermesi ve tüm gelişmeleri değerlendirerek sağlık meslek liselerinin sağlıklı bir yapıya kavuşturulmasını sağlamasıdır. VI ABSTRACT In this survey history of Health Schools, their departments and historical developments, aims and physical conditions were studied. 41 of them were researched for reorganization of Health Schools. In our research we were primarily concerned with the relationship between decreasing the educational quality in Health Schools and giving importance of human health. In theory there should be a strategy for health education in HS aiming at training health staff so that the graduates serve their societies' good health actively. The study explores the quality of health education and presents the possibilities and barriers for the developments. Unsuitable level examinations for getting students for HS are the main factor that leads to decrease the educational quality in HS. Improperness of the school buildings, unbalanced distribution of teachers, limited school-parents dialogues, and lower income for teaching and non-teaching staff are also the directly influencing factors. Considering the process of reorganization that will increase education level the emphasis should be on closing the Health Schools that are not appropriate, and on the improvement of the rest of them. Finally we believe that all these findings presented here will enlighten the way to healthy Health Schools. The Ministry of Health will consider all developments on the issue.
Collections