Sürdürülebilir rekabetçi üstünlük sağlamada kaynak tabanlı stratejik pazarlama yaklaşımı: Isparta ili sanayi işletmelerinde uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Günümüzde hızla gelişen teknoloji ve bilgiye yönelik çalışmalar, işletmeleri sürekli yenilenmeye ve içsel kaynaklannı etkin bir şekilde kullanmaya yöneltmektedir. Bu yönelimler işletmelerin rekabetçi üstünlük sağlamada kritik ro! oynamaktadır. Rekabetçi üstünlük, bir işletmenin pazar konumunu korumasını ve sürdürebilmesini sağlayan stratejik yeteneklerin bir sonucudur. Bir işletme kendini ancak rakiplerinden farklılaştırarak koruyabilir. Başka bir deyişle, bir işletme ancak olası ya da varolan rakipleri tarafından eşzamanlı uygulanmış olmayan ve değer yaratan stratejiler oluşturduğunda ve bu stratejilerin yararlan varolan rakipleri tarafından taklit edilmediğinde rekabetçi üstünlüğe sahip olabilir. Sürdürülebilir rekabetçi üstünlük için son zamanlarda ortaya çıkan yeni bir kavram kaynak Tabanlılık Görüşü (KTG)'dür. KTG, rekabetçi üstünlük yaratmak için işletmenin benzersiz kaynaklannı kullanması ve geliştirmesidir. İşletmeler için rekabetçi üstünlük yaratan bensersiz kaynaklar, işletmenin temel yetenekleridir. KTG'nün odak noktası temel yetenekler; kaynakların tahsisi ve tanımlanması ve bunlann sürdürülebilir rekabetçi üstünlük, dolayısıyla işletme performansını artırmak için uygulanmasıdır. Bu görüşe göre, kaynakların özellikleri ve taklit etme maliyetleri işletme tarafından sürekli kontrol edilerek, kaynakların etkin ve etkili bir şekilde kullanılması sağlanır. Bu görüşten yola çıkarak, işletmenin pazar tabanlı olması ve pazarı yönlendiren stratejileri benimseyerek pazar tabanlı yeteneklerini geliştirmesi, sürdürülebilir rekabetçi üstünlük sağlamada oldukça önemlidir. Bu açıklamalar çerçevesinde tez dört bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde, rekabetçi üstünlük kavramı ve gelişim sürecine yönelik genel bilgiler bütünleşik olarak değerlendirilmeye çalışılmıştır. İkinci bölümde, Kaynak Tabanlılık Görüşü (KTG) derinlemesine anlatılmıştır. Üçüncü bölümde, Kaynak Tabanlı Stratejik Pazarlama Yaklaşımı işletmelerin pazar yönlü olması ile bağdaştırılarak incelenmiştir. Dördüncü bölümde, Isparta İli Sanayi Sektörü İşletmelerinin sürdürülebilir rekabetçi üstünlük sağlamada kaynak tabanlı stratejik pazarlama yaklaşımı, SWOT temelli faktör analizi ile incelenmiştir. Tez sonuç ve öneriler ile tamamlanmıştır. VI ABSTRACT Rapid technological advancements and informational studies force businesses to use both their domestic resources effiently and to catch rapid changes in business environment. These facts play critical roles in order to get compatitive advantages. Compatitive advantage is a result of strategic competence which provide business to protect and sustain market position. A business can only protect itself by creating differences between itself and competitors. Another word, if a business can create value added strategies which could not be used by its competitors in the same time period and not be imitated might have competitive advantage. Resource-based view of firm is a new term which is created recently for a sustainable competitive advantage. Resource-Based View (RBV) is to use unique resources of business in order to create competitive advantage for the businesses are core competences of the business. The origin of RBV is core competences, resource distribution and their definitions that help business to get sustainable competitive advantage and improve business performance. According to RBV, the imitation costs and features of resources should be controlled permanently by the business. This result in effective and efficient usage of resources. In this respect, being market-based and accepting driving market strategies result in improvements in market-based competence. So, improvements in market-based competence is very important to reach sustainable competitive advantage. This study consist of four chapter; In the first chapter, the term of competitive advantage and its development are evaluated in an integrating approach. In the second chapter, Resource Based View (RBV) is explained deeply. Third chapter covers Resource-Based View of Strategic Marketing along with the market orientation of businesses. Fourth chapter examines resource-based view of strategic marketing for the manufacturing companies of the İsparta via SWOT based Factor Analysis. Our study ends with a conclusion and suggestions.
Collections