İşletme yönetiminde insan kaynaklarının duygusal ve zihinsel becerilerinin yönetim başarısına etkisi ve bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET Bu tezin ve tez kapsamında yapılan araştırmanın amacı, insanların;. karar vermede problem çözme becerileri ile. duygusal alanında öfke tepkisini tüm boyutları ile incelemek,. problem çözme becerileri ile öfke düzeyleri arasındaki ilişkiyi, denenmiş anketlerin bir askeri birlikteki uygulaması yardımıyla araştırmaktır. Karmaşık bir bilişim sistemine sahip olan insanı belirli hedeflere yöneltmek ve yönlendirmek oldukça zordur. Çünkü, insan davranışlarının yaşamsal / biyolojik, toplumsal / sosyo-kültürel, çıkar / ekonomik, sibernetik yönü olduğu gibi, asla ihmal edilmemesi, daima ilk planda dikkate alınması gereken ruhsal yönleri de bulunmaktadır. Yönetim bilimcilerinin de vurguladığı gibi, insan salt aklı ile değil; aynı zamanda duyguları ile hareket eden bir varlıktır ve duyguların yönetimi yaşamsal öneme sahiptir. Yöneticiler, işletmelerini beklenen amaçlarına ulaştırmak için, birlikte çalıştıkları insanları, işletmenin vizyonu ve misyonu doğrultusunda ivme kazandırarak yönetmek, azami verim ve etkinlik almak zorundadır. Konu hakkında, Kütahya Hava Er Eğitim Tugay Komutanlığı 'nda yapılan araştırmada; Tugay personelinin problem çözme becerileri ve öfke düzeylerinin kişisel özelliklerine göre farklılaşma durumu ile aralarındaki ilişki incelenmektedir. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmanın evrenini, Tugay' da görev yapan subay, yedek subay ve astsubaylar oluşturmakta, örneklem ise 389 personelin tümünü kapsamaktadır. Araştırmada; veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgiler Formu, Problem Çözme Envanteri, Durumluk Sürekli Öfke Ölçeği formları, verilerin değerlendirilmesi amacıyla aritmetik ortalama ve standart sapmalar, t-testi ve varyans analizi, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgular özetle şu şekildedir: * Personelin problem çözme becerileri ve sürekli öfke düzeyleri, statü, medeni durum, görevden memnun olmaya göre anlamlı farklılıklar gösterirken; görev yeri, yaş, fiili - Tugay' daki görev süresi, çocuk sayısı ve askerlik mesleğini isteyerek seçip seçmemeye göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. * Öfke kontrol ve dışa vurum düzeyleri, medeni durum ve görevden memnun olma-ya göre anlamlı farklılık gösterirken, statü, görev yeri, yaş, fiili - Tugay' daki görev süresi, çocuk sayısı ve askerlik mesleğini isteyerek seçip seçmemeye göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öfkenin içte tutulma düzeyi ise, Tugay'daki görev süresi, mesleği isteyerek seçip seçmeme ve görevinden memnun olmaya göre anlamlı farklılık göstermekte, statü, görev yeri, yaş, fiili görev süresi, medeni durum ve çocuk sayısına göre anlamlı farklılık göstermemektedir. * Personelin sürekli öfke ile öfke kontrolü arasında ters yönlü, sürekli öfke ile öfkenin dışa vurulması ve içte tutulması arasında doğru yönlü, öfkenin kontrolü ile öfkenin dışa vurulması ve içte tutulması arasında ters yönlü, öfkenin dışa vurulması ile içte tutulması arasında doğru yönlü bir ilişki bulunmaktadır. * Personelin problem çözme becerileri ile öfke kontrol düzeyleri arasında pozitif, sürekli öfke, öfkenin dışa vurum ve bastırılma düzeyleri arasında negatif ilişki vardır. İşletmede yönetsel etkinliğin artırılabilmesinin temel koşulu, insanın; araştırma, inceleme, değerlendirme, problem çözme, karar verme, bilgi ve becerilerini geliştirebilme, ürettiği düşünce, duygu ve heyecanını ifade edebilme, yaratıcılık gibi tüm yetilerini, dünyadaki var oluş nedeni ve gücünü davranışa geçirebilme ve ondan iyi bir verim almayı gerektirir. İnsan kaynaklarının; insan ve toplum ilişkileri, psikoloji, sosyoloji ve de özellikle gelişimsel, kişilik, sosyal, bilişsel ve yönetim psikolojisi ile bireysel gelişim, iletişim, eğitim, kollektif davranışlar vb. konularda periyodik eğitim programlarına alınması gerektiği değerlendirilmektedir. Bu tez çalışması da, özetlenen amaca yönelik, deryada bir damladır. VI ABSTRACT The purpose of this study conducted within the scope of the thesis is;. to study problem solving skills in decision making process, to search all dimensions of rage reactions in emotional fields and,.. to evaluate the relationship between problem solving skills and rage reaction levels through the application of tested inquiries in a military unit. It is quite difficult to direct and manipulate man having a complex information system towards certain targets, since his conducts have spiritual aspects that should never be ignored and be prioritized as well as psychological/physical, sociological/socio-cultural, interest-related/economical, cybernetic aspects. As management experts emphasized, man acts driven by both his mind and his emotions. Therefore the emotional drive on man has a vital importance. To achieve the determined objectives of an establishment, managers have to manipulate the employees in line with the vision and mission of the establishment by pro-moting the performance and they should acquire maximum production and efficiency as well. During the study conducted at the Airman Training Brigade Command in Kütahya on the subject, the differentiation and relationship between problem solving skills and rage levels of Brigade personnel according to their personal characteristics are analyzed. All officers, reserve officers and non-commissioned officers posted in the Brigade comprise the essence of the study designed according to the scan model and the sampling covers entire 389 personnel. In order to collect data for the study and to evaluate the resultant data, the following techniques are used; Personal data form, problem solving inventory, situational constant rage scale forms, arithmetic mean and standard deviations, t-test and variance analysis, Pearson Multiplication Moments Correlation Coefficient. The findings obtained from the study can be stated in short, as follows:vıı * The problem solving skills and constant rage levels differ depending on the status, marital status, the professional satisfaction of the personnel in the Brigade, but not a' considerable difference is observed depending on the position, age, active duty period in the Brigade as well as number of children and will to choose a non-civilian profession. * Temper (rage) control and rage expression levels differ noticeably according to the marital status and professional satisfaction, however not a considerable difference is observed depending on the status, position, age, active duty period in the Brigade, number of children and will to choose a non-civilian profession. Auto-control level regarding rage differs depending upon the tenure in Brigade, will to choose such profession and professional satisfaction, however not a considerable difference is observed depending on the status, position, age, active duty period, marital status and number of children. * Furthermore, there is an inverse (negative) relation between constant rage and rage control while there is a direct (positive) relation between constant rage, rage expression and auto-control on rage. Nevertheless, there is an inverse relation between rage control, rage expression and auto-control on rage while there is a direct relation between rage expression and auto-control on rage. * There is a positive relation between problem solving skills and rage control levels and a negative relation between constant rage, rage expression and auto-control on rage. The fundamental condition to increase the managerial efficiency of the personnel in an establishment requires research, study, evaluation, problem solving, decision taking, information and skill improvement capacities, skills to express a thought, emotion and anxiety, creativity skills as well as reflection of existential reasons and inner-power to the comportment and life together with the ability to get yields out of it. It is evaluated that human resources should be trained periodically on the subjects such as individual-society relation, psychology, sociology and especially developmental, individual, social, cognitive and managerial psychology and individual development, communication skills, education and collective comportment, etc. And the thesis study hereby is just a single contribution for the purpose summarized above.
Collections