Kamu hastanelerinde dış kaynak kullanımı ve Bursa Devlet Hastanesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Günümüz rekabet şartlarında işletmeler, varlıklarım ve ekonomik büyümelerini devam ettirebilmek için yeni gelişmeleri yalandan takip etmektedirler. Dış kaynak kullanımı (outsourcing); işletmelere, maliyet, etkinlik ve kalite avantajları sunan yeni bir yönetim tekniğidir. İşletmelerin, Öz yetkinliklerine yoğunlaşıp, öz yetkinliği dışındaki faaliyetleri, alanında uzman firmalar yoluyla sağlaması olarak ifade edilen dış kaynak kullanımı, son yıllarda kamu hastaneleri tarafından da tercih edilmektedir. Kamu hastaneleri, daha çok destek hizmetlerinde (yemekhane, temizlik ve güvenlik) dış kaynak kullanımım tercih etmektedirler. Ancak, dış kaynak kullanımının yararlarının görülmesi, hizmet alımlarında dış kaynak kullanımının önündeki yasal engellerin kaldırılması, hastanelerin, diğer hizmetlerde de dış kaynak kullanımına gitmelerinin önünü açmıştır. Kamu hastanelerinde; destek hizmetlerinin yanında, yardımcı tıp hizmetlerinde (Radyoloji) dış kaynak kullanımı uygulamaları, 2002 yılında Bursa devlet hastanesi modeliyle başlamıştır. Yalan bir gelecekte, kamu hasselerinin tüm yardımcı tıp hizmet birimlerinde (Laboratuvar - Eczane vs) ve insan kaynaklarında dış kaynak kullanımının yaygınlaşacağı söylenebilir. Kamu hastaneleri, dış kaynak kullanarak; maliyetleri azaltmayı, kalite ve hasta memnuniyetini artırmayı amaçlamaktadır. Dış kaynak kullanımı; hastane yönetiminin, ikinci yada üçüncül işler yerine, tıp hizmetlerine daha fazla zaman ayırmasına imkan sağlamaktadır. Kamu hastaneleri; dış kaynak kullanımı yoluyla iyi sonuçlar elde ederken, beraberinde bir takım sorunlar da ortaya çıkmaktadır. Kamu çalışanlarının durumu ve etkin denetimin sağlanması en temel sorunlar olarak görülmektedir. Çalışmada, kamu hastanelerindeki dış kaynak kullanımı eğilimleri araştırılmış ve Bursa devlet hastanesi modeli, Fütz analizi yöntemiyle ortaya konulmuştur. VI ABSTRACT In today's competetive conditions, enterprises have to make innovations in order to sustain their economical progress and existence. Outsourcing is a new management method developed to produce cost advantage, effectiveness and high quality. Withoutsourcing enterprises can focus on their main businesses while transfering other activities to expert firms. Recently this strategy is also preferred by public hospitals. Public hospitals prefer outsourcing mainly in supporting services (e.g. catering, cleaning security). The benefit of outsourcing has been recognized, especially after the lecal obstacles was abolished. These development have made easier for public hospitals. Outsurcing in public hospitals started in secondary health services (radiology) as well as in supporting services as can be seen in the case of Bursa Devlet Hastanesi. It can be argued that in the near future outsourcing can be more popular. İn all secondary health services (labaaarotary, chemistery etc.) and human resources, outsorcing. The aim of outsourcing in public hospitals is to reduce the cost and increase the quality and customer satisfaction. Outsourcing helps hospital management to focus on main medical services instead of secondary services. However, in this study the outsourcing applications in Bursa devlet hastanesi have been exemined by using Fûtz analysis. Public hospitals benefit from outsourcing applications, with some problems. This study shows that the most likely problem areas are the position of offical employees and effectice control.
Collections