Toplam kalite yönetimi çerçevesinde insan kaynakları yönetimi: Bursa tekstil sektöründe bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Toplam Kalite Yönetimi, iç ve dış müşteri beklentilerinin aşılmasını temel olarak alan, çalışanlarının bilgilendirilip yetkilendirilmesinin ve takım çalışmaları ile tüm süreçlerin sürekli iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir. İnsan kaynakları yönetimi en basit şekilde, örgütün insanlar ile ilgili konularının bir organizasyonudur. Toplam Kalite Yönetiminde her şey insan odaklıdır. Bu araştırmanın amacı, anket uygulanan Bursa ilinde tekstil sektöründe çalışan, TKY uygulayan ve uygulamayan işletmelerin İKY (takım çalışması, personel seçimi, motivasyon, ücret sistemi, eğitim ve kariyer geliştirme, örgüt kültürü ve oryantasyon)'ne bakış açılarının ve TKY hakkında yeterli bilgiye sahip olan yöneticilerin, orta derece ve düşük derecede bilgiye sahip olan yöneticilere göre IKY' ne bakış açılarının incelenmesidir. Araştırmanın değişkenlerini (takım çalışması, personel seçimi, motivasyon, ücret sistemi, eğitim ve kariyer geliştirme, örgüt kültürü ve oryantasyon) ölçmeye ve araştırmanın hipotezlerini test etmeye yönelik 25 sorudan oluşan bir anket hazırlanmıştır. Anket, Bursa ili DOSAB (Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi )' de bulunan tekstil sektöründeki 58 işletmenin rastgele10' unda toplam 38 yöneticiye uygulanmıştır. Elde edilen veriler (Statistical Package for Social Sciences) SPSS for Windows 11.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın hipotezlerini test etmek amacıyla sıklık dağılımı, Mest ve tek yönlü anova analizleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, TKY uygulayan işletmelerin uygulamayanlara göre; takım çalışması, personel seçimi, motivasyon, ücret sistemi, eğitim ve kariyer geliştirme, örgüt kültürü ve oryantasyon gibi IKY' nin temel konularına ilişkin uygulamalar bakımından daha olumlu olduğu görülmüştür. TKY konusunda yeterli bilgi düzeyine sahip olan yöneticilerin, orta ve düşük derece bilgi düzeyine sahip olan yöneticilere göre; takım çalışması, personel seçimi, motivasyon, ücret sistemi, eğitim ve kariyer geliştirme, örgüt kültürü ve oryantasyon gibi İKY' nin temel konularına bakış açılarının da daha olumlu olduğu görülmüştür. VI ABSTRACT Total Quality Management is a management philosophy which intends; to exceed the supply and demonds of all customers, to give information to employees about the organization and to develop all stages of the organization. Simply defined, Human Resources Management is the organization of the subjects according to people in the organization. In the TQM system, every action is human focused. The purpose of this research, which is applied to firms in textile sector in Bursa, is to investigate the way of looking to HRM (Team works, employee selection, motvation, salary system, training and advence carrier, organization culture and orientation) of the companies that applies TQM and which does not, and also to understand if these companies have enough information about TQM and how to use these informations. A questionary, which contains 25 questions, has practiced to test the hypothesis and the inputs (Team works, employee selection, motvation, salary system, training and advence carrier, organization culture and orientation) of the research. The questionary has practiced to 38 managers of 10 companies which are randomly selected in 58 textile companies in DOSAB (Demirtaş Organise Industry Region) in Bursa. The outputs of the research are analyzed in SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 11.0. Frequency distribution, ?-test and one way anova analysis were used to analyze the hypothesis of our research. When the research has finished it is seen that, the companies, which performs TQM, look more positive to apply the main subjects of HRM like; team works, selecting employees, motivation, salary system, training and advence carrier, organization culture and orientation than companies which do not apply TQM. And also, it's found that the managers, who has enough information about TQM and how to use it, are more interested in main subjects of HRM like; teamwork, employee selection, motivation, salary system, training and advance carrier, organization culture and orientation, than the managers who do not have any information about TQM.
Collections