Yöneticilerin liderlik davranışlarının çalışanların iş tatmini üzerindeki etkileri: Hava Kuvvetleri Komutalığında uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı yöneticilerin liderlik davranışlarının, çalışanlarıniş tatminleri üzerindeki etkilerinin araştırılmasıdır. Bu doğrultuda ilk bölümdeöncelikle liderlik ve yöneticilik kavramı, liderlik ile ilgili yaklaşımlar ve liderlikdavranış biçimleri incelenmiştir.kinci bölümde iş tatmini kavramı, iş tatmini ile ilgili yaklaşımlar, iş tatminikavramının degişkenleri üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde, liderlikdavranışlarının iş tatmini üzerindeki etkileri ve iş tatmini ölçme yöntemleriaçıklanmıştır.Dördüncü bölümde ise oluşturulan model çerçevesinde, yöneticilerin liderlikdavranışlarının çalışanların iş tatminleri üzerindeki etkileri, yapılan uygulamaçalışmasında ölçülmeye çalışılmıstır.Anket uygulaması, Hava Kuvvetleri Komutanlığı Personel Başkanlığındayapılmıştır. Çalışmanın hipotezlerini analiz etmek için korelasyon, t-testi ve çokluregresyon testleri kullanılmıştır.Bu çalışmanın bulgularına göre, üç temel liderlik davranışından,demokratik-katılımcı ve tam serbesti tanıyan liderlik davranışları ile iş tatmininiarasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılırken; otokratik liderlik davranışıile iştatmini arasında anlamlı bir ilişki olmadığı ortaya çıkmıstır. Hava KuvvetleriPersonelBaskanlığında çalışanların iş tatminlerine en büyük etkiyi, demokratik-katılımcıliderlikdavranışı sergileyen yöneticiler yapmaktadır. Öte yandan lise ve üniversitemezunuçalışanlar ile subay ve astsubay çalışanların demokratik-katılımcı liderlikdavranışlarıhakkındaki değerlendirmeleri arasında anlamlı bir farkın olmadığı sonucunaulasılmıstır.Bu bulgular ışığında, çalışanların iş tatmin seviyelerini azaltan asıl unsurun,yöneticilerin sergiledigi liderlik davranışları oldugu sonucuna ulasılmıstır. The main purpose of this study is to research effects of leadership behaviorson job satisfaction of employees. In this context, in the first chapter, first of all,leadership and management concept, leadership approaches and patterns of leadershipbehavior are studied.In the second chapter job satisfaction concept, approaches related with jobsatisfaction, variables of the job satisfaction are studied. In the third chapter, effects ofthe leadership behaviors on job satisfaction and job satisfaction measurement methodsare explained.And, in the fourth chapter, effects of the leadership behaviors of managerson the job satisfaction of employees are tried to be explained through the applicationstudy made within the framework of the model established.The questionnaire was made in the scope of the Personnel Division, AirForce Command and correlation, t-test and multiple regression tests were used in orderto analyze the research' hypotheses.According to the findings of this study, it's understood that, on the onehand, there is a meaningful relationship between job satisfaction and the leadershipbehavior which is democratic-participatory and allows full freedom, among the basicthree leadership behaviors; and the other hand, that there is no meaningful relationshipbetween autocratic leadership behavior and job satisfaction. The greatest effect on theemployees' job satisfaction in the Personnel Division of the Air Force is caused by themanagers who display a democratic-participatory leadership attitude. In addition, it'sunderstood that there is no meaningful difference between the opinions of the civilianemployees who are high school or university graduates and officers and NCOs about thedemocratic-participatory leadership behaviors.In the light of these findings, it's thought that the reason for diminishing jobsatisfaction level of employees is the leadership behaviors of managers.
Collections