Traditional and experimental narrative strategies in English fiction
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu tez, İngiliz Romamnda a9ik?a gözlemlenen geleneksel (Viktorya dönemineait) ve deneysel (20. yüzyılm ilk yansına ait modernism) öyküleme stratejilerini elealmaktadır. Geleneksel roman türiine göre yazılmış ve Viktorya 9aginm öykülemeözelliklerini tasiyan Emily Bronte'nin Rüzgarh Bayır (Wuthering Heights) adh eseriyle,20. yüzyılm ilk yansında yazılmış olan ve deneysel öyküleme tekniklerini içerenVirginia Woolf un Mrs. Dalloway adh eserini yapısalcı bakış a9isıyla inceleyen bu tez,iki farklı dönemde yazılmış olan bu iki roman arasındaki bashca benzerlikleri vefarkhlıklan yapısalhgi bakımından ele almakta ve bunun yamsıra öyküleme sistemine aitöyküleme, anlatıcı, kronotop, romandaki kurgusal hitap edilen kişi, bakış a9isı veöyküleme sistemine ait diğer unsurlara değinmektedir. TRADITIONAL AND EXPERIMENTAL NARRATIVE STRATEGIES INENGLISH FICTIONDerya EM RABSTRACTThe present thesis focuses on the traditional (belonging to Victorian Age) andexperimental (belonging to the Modernism of the 1st half of the 20th century) narrativestrategies in English fiction. Applying the structuralist approach to Emily Bronte?sWuthering Heights, representing traditional, Victorian narrative organization of fiction,and Virginia Woolf?s Mrs Dalloway, representing the experimental narrative techniquesof the experimental fiction of English Modernism in the 1st half of the 20th century, thethesis discloses the major similiarities and differences on the structural level betweenthe fiction of two fistinct periods, where a special attention is given to the issuesconcerning narration, narrator, chronotope, narratee, point of view, and other elementsof the fictional system.
Collections