Meslek kararı verme özyeterliliğinin artırılmasına yönelik multimedya tasarımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, ortaokul üçüncü sınıf öğrencilerinin meslek kararı verme özyeterliliklerini artırmak amacıyla bilişsel yük ve öğrenmede bilişsel çoklu ortam teorilerinin ilkeleri temele alınarak multimedya destekli bir video materyal tasarlanmıştır. Tasarlanan bu video materyalde öğrencilere Holland Teorisi anlatılmış ve bu teori çerçevesinde öğrencilerin, kişilik özelliklerine (ilgi ve yeteneklerine) ve mesleklere ilişkin fikir edinmeleri sağlanmıştır.Çalışmaya, ortaokul üçüncü sınıf düzeyinde öğrenim gören 68 (34 deney grubu, 34 kontrol grubu) öğrenci katılım göstermiştir. Yapılan ön-testte her iki grubun da meslek kararı verme özyeterlilikleri ölçülmüştür. Materyal deney grubuna sunulduktan sonra yapılan son-testten elde edilen puanlara bakılarak iki grubun meslek kararı verme özyeterlilik puanları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığına bakılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular iki grup arasında meslek kararı verme özyeterliliği açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı sonucunu ortaya koymuştur. Öğrenme testinden elde edilen sonuçlar öğrencilerin Holland Teorisi'ni iyi düzeyde öğrendiklerini, materyal değerlendirme formundan elde edilen sonuçlar ise tasarlanan materyalin öğrenciler tarafından hem faydalı hem de etkili bulunduğunu göstermiştir. Bireylerin meslek kararı verme özyeterliliklerini artırmak amacıyla tasarlanan multimedya destekli video materyalin, meslek seçimi sürecinde bireyin kendisi ve meslekler hakkında bilgi edinebileceği etkili bir araç olduğu düşünülmektedir. The main purpose of the current study was to develop a video material for 8 graders to increase their career decision self-efficacy. Cognitive Load and Multimedia Theory served as the theoretical framework when creating this material. Holland's Theory of Personality in Work Environments was introduced to the students in the material, which enabled them to know themselves better and became knowledgeable of several professions.The participants were 68 eight graders (34 experimental group, 34 control group). In the beginning of the study, career decision self-efficacy of these two groups was measured. After the implementation of multimedia to the experimental group, self-efficacy of the experimental and control group students were compared to examine if there is a significant difference between the two groups. Results did not reveal a significant difference between two groups in terms of career decision-making self-efficacy. Results obtained from learning test reveal that the students learned Holland's Theory very well. Based on these results, the researcher believes that this material helps students learn their personality and several professions before making a career choice.
Collections