Kütahya il merkezinde yaşayan bireylerin etnosentrik eğilimlerinin beyaz eşya tercihi üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETKÜTAHYA İL MERKEZİNDE YAŞAYAN BİREYLERİN ETNOSENTRİK EĞİLİMLERİNİN BEYAZ EŞYA TERCİHİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA ZENGİN, İlkayYüksek Lisans Tazi, İşletme Anabilim DalıTez Danışmanı: Yrd.Doç. Dr. Müberra YURDAKULHaziran, 2014, 145 sayfaBu çalışmanın amacı, tüketicilerin satın alma davranışlarında, tüketici etnosentrizminin rolünü belirlemektir. Tüketici taleplerinin anlaşılabilmesi, satın alma davranışlarına etki eden bir faktör olarak, etnosentrik eğilimlerin bilinmesi ve ne oranda yerli malı satın alma davranışlarına etki ettiğinin öğrenilmesi rekabet açısından oldukça önemlidir. Bu yüzden tüketicilerin etnosentrik eğilimlerinin belirlenmesi, menşe ülke etkisinin değerlendirilmesi ve tüketicilerin etnosentrik eğilimlerinin yerli malı satın alma niyetine etkisinin ölçülmesi için beyaz eşya sektöründe bir uygulama yapılmak istenmiştir.Çalışmanın ilk bölümünde tüketici satın alma kararlarına etki eden faktörler incelenmiş; tüketici etnosentrizmi kavramı ve menşe ülke etkisi ele alınmıştır. İkinci bölümünde ise beyaz eşya sektörü ve bu sektördeki tüketici davranışları incelenmiştir.Çalışmanın üçüncü bölümünde ise, beyaz eşya tüketicileri üzerinde yapılan bir uygulamanın sonuçları sunulmuştur. Buna göre, Türk tüketicilerin etnosentrik eğilimleri orta düzeyde bulunmuştur. Tüketicilerin etnosentrik eğilimleri ile sosyo-psikolojik ve demografik değişkenler arasındaki ilişkiye dayanan modelin geçerliliği ve 17 önermeden oluşan tüketici etnosentrizmini ölçen Cetscale ölçeğinin uygulanabilirliği görülmüştür. Ayrıca, düşük gelirli ve düşük eğitim seviyesine sahip tüketicilerin daha etnosentrik eğilimler gösterdikleri tespit edilmiştir.Sonuçlar, genel anlamda yazındaki genel beklentileri desteklemekle birlikte, beklenmeyen bazı bulgularla da karşılaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Tüketici Etnosentrizmi, Satın Alma Niyeti ABSTRACTAN EMPIRICAL STUDY THAT DETERMINING THE EFFECT OF ETHNOCENTRIC TENDENCY ON WHITE-GOODS PREFERENCY OF INDIVIDUALS' WHO LIVING CENTRUM IN KUTAHYAZENGİN, İlkayPhd Thesis, Department of Business Administration,Adviser: Yrd. Doç. Dr. Müberra YURDAKULJune, 2013, 145 pagesThe purpose of this study is, to test the consumer ethnocentrism bias concepts on Turkish consumers. In order to understand what the consumer needs, wants, and expects from the organizations, it's important to know about the level of consumers' ethnocentric tendencies, the evaluation of country of origin effect and the etnosentric tendencies effect of buying intention of domestic white-good brands. Also, to what extent the nations or cultures prefer domestic (native) products versus foreign goods. For this reason, an ampirical study of consumer etnocentrizm on white-goods preferency of individuals who living centrum in Kutahya.In the first part of the study, the factors influencing the consumer buying desicions and the consumer ethnocentrism concept by presenting vastly with examples of the related literature with the antecedents of etnocentric tendency. In second part, we investigated the white-goods sector and consumer behavior in white-goods sector. The method and findings of study are taking third part. The results of the empirical study, that was accomplished on consumers who live in Kutahya, is presented by supporting tables. It has been found that, ethnocentric tendencies of Turkish consumers are not very high level. The relation between the levels of ethnocentrism and the demographic characteristics has been found partially supporting the literature. Keywords: Consumer Ethnocentrism, Purchase Intension
Collections