Ortaöğretim kurumlarında görev yapan beden eğitimi öğretmenleri ve bazı branş öğretmenlerinin duygusal taciz (mobbing)`e ilişkin algı düzeylerinin karşılaştırılması (Kütahya İli örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İşyerinde verimin artması kişilerin kendilerini rahat hissetmeleri ve işe motive olacakları bir ortamın oluşturulması gerekmektedir. Böylece hem çalışanlar açısından sağlıklı bir iş yaşamı hem de işte verimlilik artmış olacaktır. Ancak günümüzde işyerinde rekabetin artması kariyer mücadelesi ve kişisel sebeplerden dolayı, işyerindeki stresin baş edilmeyecek duruma gelmesi duygusal taciz (mobbing ) davranışların ortaya çıkmasına neden olmaktadır.Sınav başarısına dayalı eğitim sistemi, öğrencilerin sportif ve sosyal yaşantıdan uzak kalmalarına neden olmaktadır. Ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi dersleri seçmeli olarak verilmekte, beden eğitimi öğretmenleri duyarsızlaştırılmakta ve önemini yitirmektedir.Bu çalışmanın amacı Kütahya ili ortaöğretim kurumlarında görev yapan beden eğitimi ve bazı branş öğretmenlerinin duygusal taciz (mobbing)'e ilişkin algı düzeylerinin karşılaştırılmasıdır. Çalışmaya Kütahya İli ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi, edebiyat, tarih, coğrafya, yabancı dil, felsefe alanında çalışan 462 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Einersan Ve Raknes (1997) tarafından geliştirilen ve Cemaloğlu (2007) tarafından Türkçeye çevrilen Duygusal Taciz Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 7 alt boyut ve 39 maddeden oluşmaktadır. Verilerin değerlendirilmesi aşamasında SPSS for Windows 20 paket proğram kullanılmıştır. Yüzde, frekans, çapraz tablolama gibi tanımlayıcı istatistiki yöntemlere ek olarak anlamlı farklılıkların belirlenmesi için t testi ve Anova tek yönlü varyans analizi testleri uygulanmıştır. Sonuç olarak öğretmenlerin cinsiyetine ve medeni durumlarına göre anlamlı farklılıklar bulunmuş; yaşa, kıdeme, kurumdaki çalışan sayılarına ve beden eğitimi öğretmenlerinin diğer branş öğretmenlerinin duygusal taciz (mobbing)'e ilişkin algılarında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.Anahtar Kelimeler: Mobbing, Psikolojik Şiddet, Duygusal Taciz, Yıldırma, Zorbalık, Stres, Beden Eğitimi Öğretmeni İt needs to create an environment terms of motivating to the work and to ensure that people feel confortable a healthy work life will be presented. Therefene work productivity will be increased. However coming to be unable to cope with stress in the workplace causes emerging the behaviours of emotional abuse mobbing because of the increased in competition in the workplace career of intervention and personel reasons nowadays.The education system is based on exam success causes staying away students sporty and social life physical education lessons are given as elective cousers. Physical education teachers are losing importance.The porpose of this work compares the level of perception related to sone branch teachers emotional abuse and physical education teachers who working in secondary instituons in Kütahya. 462 teachers working in the field of physical education literature history, geograph, language teaching philosophy in secondary instituons in Kütahya participated to this work. Emotional abuse scale is used as tada collection tool that is developed by Einarsen and Raknes (1997) and is translated in to Turkish by Cemaloğlu (2007). The scale consists of 7 subdimensions and 39 matter. SPSS for windows 20 packet is used in the evaluation of data. T test and Anova one oway analysis of variance tests are applied for identitying signiticant differences in addition to descriptive statistical mettods such as percent freguency and cross tabulations finally signiticant differences were found according to teachers gender and marital status, significant differences couldn't found in perception physical education teachers and other branch teachers emotional abuse mobbing according to age seniority and the number at employees in the instutons.Key Words: Mobbing, Psychological Violence, Emotional Abuse, Terrorization, Violence, Stress, Physical Education Teacher.
Collections