12 haftalık yüzme egzersizinin zihinsel engelli bireylerin fiziksel uygunluk düzeylerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, 12 haftalık yüzme egzersizinin zihinsel engelli bireylerin fiziksel uygunluk düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 14-19 yaş arası (10 kız-18 erkek) toplam 28 hafif düzeyde zihinsel engelli birey oluşturmaktadır. Deney grubu 14-19 yaş grubundaki 15 hafif düzeyde zihinsel engele sahip öğrencilerden (7 kız, 8 erkek), kontrol grubunu ise 14-19 yaş grubundaki 13 hafif düzeyde zihinsel engele sahip öğrenci (3 kız, 10 erkek) oluşturmuştur. Yüzme egzersiz program; 12 hafta, haftada 3 gün, günde 60 dakika süre ile uygulanmıştır. Araştırmaya katılan çocuklara 12 haftalık yüzme egzersiz programı öncesi ve sonrasında Brockport Fiziksel Uygunluk testleri uygulanmıştır. Karşılaştırmalarda = 0.05 önemlilik düzeyi dikkate alınarak, gruplarının yaş ve boy değerleri arasında önemli bir fark olup olmadığını belirlemek için bağımsız iki grup için t-testi uygulandı. Parametrelerin dağılımları Shapiro-Wilk normallik testiyle incelenmiştir (n<50). Tüm parametrelerde, zamana bağlı değişim, tekrarlı ölçümlerde varyans analizi yöntemi kullanılarak test edilmiştir.Çalışmamızda, tekrarlı ölçümler varyans analizi sonuçlarına göre vücut ağırlığı, beden kitle indeksi, otur-eriş esneklik, sağ omuz esneklik, sol el kavrama kuvveti, gergin kol asılı kalma değerlerinde gruplar, ölçümler (ön test-son test) ve gruplar ve ölçümleri arasında istatistiksel açıdan önemli bir farklılık bulunmazken (p>0.05), vücut yağ yüzdesi değerlerinde gruplar, ölçümler (ön test-son test) ve gruplar ve ölçümleri arasında istatistiksel açıdan önemli bir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Sol omuz esneklik, dikey sıçrama, bacak kuvveti ve sağ el kavrama kuvveti değerlerinde gruplar, gruplar ve ölçümleri arasında istatistiksel açıdan önemli bir farklılık bulunmayıp (p>0.05), ölçümler (ön test-son test) arasında ise istatistiksel açıdan önemli bir farklılık tespit edilmiştir (p<0.05). İzometrik şınav ve 1 mil yürüme/koşma değerleri incelendiğinde gruplar, ölçümler (ön test-son test) arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulunmazken (p>0.05), gruplar ve ölçümleri arasında ise istatistiksel açıdan önemli bir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Modifiye mekik değerleri incelendiğinde gruplar arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulunmazken (p>0.05), ölçümler (ön test-son test), gruplar ve ölçümleri arasında ise istatistiksel açıdan önemli bir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Sonuç olarak zihinsel engelli bireyler ile çalışılırken yeni antrenman programlarının uygulanmasına ve mevcut antrenman programlarınında revize edilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Düzenli olarak uygulanan antrenman programları ve egzersizler zihinsel engelli bireylerin fiziksel ve motor gelişimlerine olumlu katkılar sağlayarak yaşam kalitelerinin artmasını sağlayabilir. Anahtar Kelimeler: Zihinsel Engel, Fiziksel Uygunluk, Yüzme, Egzersiz In this paper it was aimed to analyse influence of a twelve-month swimming exercise on mentally disabled individuals' physical fitness level. Mild mentally disabled individuals between 14-19 age group (10 girls - 18 boys) form the sample group. Experimental group consists of 15 mild disabled students between 14-19 age group (7 girls, 8 boys) and control group includes 13 mild disabled students between 14-19 age groups (3 girls, 10 boys). Swimming program was applied in period of 12 weeks as, 3 days in a week and 60 minutes a day. Brockport Physical Fitness Test was applied to the participants before and after the swimming program. In comparisons, by taking into consideration = 0.05 significance level, t-test for each independent group was applied in order to identify age and height values. Parameter distribution was tested by Shapiro-Wilk normality test (n<50). In all parameters time dependent change was tested by Analysis of Variance method. In the paper, according to the results of the iterative measurements analysis of variance, while there was no statistically significant difference between measurements of body weight, body-mass index, sit- reach elasticity, right shoulder elasticity, left hand grip stiff arm, stiff arm hung on groups, and measurements (pre-test – post-test) and between groups and their measurements (p>0.05), statistically significant difference was found in body fat percentage values between groups, measurements, (pre-test – post-test) and groups and their measurements (p<0.05). There was statistically no significant difference between left shoulder elasticity, vertical leap, leg strength, left hand grip groups, and groups and their measurements (p>0.05), but statistically important difference between measurements (pre-test – post-test) (p<0.05) was determined. When Isometric push-up and 1 mile jogging and running values were analysed, it was noticed that statistically there was no striking difference between groups, measurements (pre-test- post-test) (p>0.05), there was statistically meaningful difference between groups and their measurements (p<0.05). When modified sit-up values were analysed, statistically no significant difference was observed between groups (p>0.05), but statistically there was important difference between measurements, groups and their measurements (p<0.05). Consequently, it is necessary to apply new exercise programs and revise existing exercise programs while studying with disabled individuals. Regulary applied training programmes and exercises can improve life quality level of disabled individuals by contributing to their physical and motor development. Keywords: Mental Retardation, Physical Fitness, Swimming, Exercise.
Collections