Solunum teknikleri eğitiminin travay süresi ve anksiyete düzeyi üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, gebelere verilen solunum teknikleri eğitiminin gebelerin anksiyete düzeyi ve travay süresi üzerine etkisini belirlemek amacıyla randomize kontrollü deneysel olarak yapılmıştır. Araştırmanın verileri 19.03.2016-29.11.2016 tarihleri arasında, Dumlupınar Üniversitesi Kütahya Evliya Çelebi Eğitim ve Araştırma Hastanesi Doğumhane servisinde toplanmıştır. Araştırmaya deney grubuna 35, kontrol grubuna 35 olmak üzere toplam 70 nullipar gebe alınmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, travay süresini belirlemek için Doğum Eylemi İzlem Formu, gebelerin anksiyete düzeylerini ölçmek için ise Spielberger ve diğerleri tarafından geliştirilmiş olan Durumluk Anksiyete Ölçeği kullanılmıştır. Deney grubunda bulunan gebelere doğum eyleminin latent fazında solunum teknikleri eğitimi verilmiş ve her fazda uygun solunum teknikleri uygulanmıştır. Kontrol grubunda yer alan gebelere ise rutin hastane uygulamaları dışında hiçbir müdahalede bulunulmamıştır. Deney ve kontrol grubunda bulunan gebelerin anksiyete düzeyleri latent fazın başında, latent fazın sonunda ve aktif fazın sonunda olmak üzere toplam üç kez değerlendirilmiştir. Doğum eyleminin evrelerinin süresi ise Doğum Eylemi İzlem Formuna kaydedilmiştir. Araştırmanın verileri SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 20.0 veri analizi paket programı kullanılarak bir uzman yardımıyla değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda deney ve kontrol grubundaki gebelerin kontrol değişkenleri arasında fark olmadığı ve her iki grubun benzer olduğu saptanmıştır. Solunum teknikleri eğitimi verildikten sonra latent fazın sonunda deney grubunda bulunan gebelerin durumluk anksiyete ölçeği puan ortalamaları, kontrol grubunda bulunan gebelerden daha düşük olmasına rağmen, aradaki farkın anlamsız olduğu görülmüştür (p>0.05). Aktif fazın sonunda ölçülen durumluk anksiyete ölçeği puan ortalaması, deney grubunda bulunan gebelerde, anlamlı derecede daha düşük olduğu görülmüştür (p<0.001). Doğumun birinci evresinin ortalama süresi bakımından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmış ve deney grubunun birinci evresinin süresinin, kontrol grubuna göre daha kısa olduğu bulunmuştur (p<0.001). Doğum eyleminin birinci evresinin süre ortalamaları fazlara göre karşılaştırıldığında; deney grubunda bulunan gebelerde, doğumun latent ve aktif faz süre ortalamasının anlamlı derecede daha kısa olduğu saptanmıştır (p<0.05). Geçiş fazının süresi bakımından ise gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Doğum eyleminin 2. evresi süre ortalaması bakımından da gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Sonuç olarak, solunum teknikleri doğru bir şekilde uygulandığında gebelerin anksiyete düzeylerini azaltmada ve travay süresini kısaltmada etkili olduğu görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda doğumhanede çalışan ebe/hemşirelerin doğum eyleminin olumlu bir şekilde sonuçlanması için gebelere solunum tekniklerini öğretme ve uygulamaları konusunda destek olması önerilmiştir. This research was of randomized controlled experimental design and was conducted to determine the effect of breathing techniques taught to pregnant women on their anxiety level and the duration of their labor. The data for the research were collected over the period March 19, 2016 - November 29, 2016 on the Maternity Floor of the Dumlupınar University Kütahya Evliya Çelebi Training and Research Hospital. A total of 70 nulliparae were recruited into the study, 35 into the study group and 35 into the control group. The data collection instruments comprised a Personal Data Questionnaire, a Labor Monitoring Form to ascertain the duration of labor, and the State Anxiety Inventory developed by Spielberger et al. to measure anxiety levels of pregnants. The pregnant women in the study group were educated about breathing techniques while in the latent phase of labor and then the appropriate techniques were applied at each phase of the labor. No intervention was carried out with respect to the pregnant women in the control group outside of routine hospital procedures. The anxiety levels of the women in the study and control groups were evaluated three times—at the beginning of the latent phase, the end of the latent phase, and at the end of the active phase. The durations of the phases of labor were recorded in the Labor Monitoring Form. The research data were analyzed with the help of an expert using the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 20.0 data analysis package program. The results of the study showed that there were no differences between the control variables of the women in the study and control groups. After the education on breathing techniques was given, the state anxiety inventory mean scores of the women in the study group at the end of the latent phase were lower than the scores of the women in the control group, but the difference was not significant (p>0.05). At the end of the active phase, the state anxiety inventory mean scores were significantly lower in the study group of women (p<0.001). Statistically significant differences were observed between the groups in terms of the mean duration of the first phase of labor; the durations of the study group in the first phase were shorter than in the control group (p<0.001). A comparison of the mean durations of labor in the first phase indicated that the mean latent and active phase durations of labor among the pregnant women in the study group were significantly shorter (p<0.05). No statistically significant differences were found between the groups in terms of the transition phase (p>0.05). At the same time, no statistically significant differences were found between the groups in term of mean durations in the second phase of labor (p>0.05). The conclusion was that the correct implementation of breathing techniques hase an impact on reducing anxiety levels and shortening the duration of labor. In line with the results of the study, it is recommended that midwives/nurses working on maternity floors support pregnant women in learning and implementing breathing techniques to ensure a positive outcome of labor.
Collections