Özel dershanelere devam eden öğrencilerin sosyo-ekonomik sorunları Ankara-Sivas il örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
134 B-Özet Özel dershane olgusu Cumhuriyet' in ilk yıllarından itibaren görülmektedir. 1331 tarihli `Hususi Mektepler Talimatnamesi, 1926 tarih ve 789 sayılı Kanun' un 3. maddesi ile özel kurslarla birlikte aynı mevzuata tabi tutulmuştu. 1965 tarih ve 625 sayılı Kanun ile bu alan da yeni düzenlemelere gidilmiştir. 12 Eylül 1980 tarihinden sonra özel dershanelerin `fırsat eşitliği yarattığı` gerekçesi ile 16. 06.1983 tarih ve 2843 sayılı Kanunla özel dershanelerin kapatılması öngörülmüştür. Sonra 11. 07.1984 tarih ve 3035 sayılı Kanun ile bu kurumların yeniden faaliyetlerini sürdürmelerine izin verilmiştir. Bu kanun ve 625 sayılı Kanun' a dayalı olarak çıkartılan yönetmelik ve genelgelerle bu kurumların; kuruluş, işleyiş, yönetim ve denetimleri yeni statüye kavuşturulmuştur. Bu uygulamadan sonra özel dershanelerin sayıları hızla artış göstermiş ve yurt çapında yaygınlaştığı görülmüştür. Araştırmamız sonuçlarına göre öğrencilerin tamamına yakınının bekâr olduğu, çoğunun şehir ya da kasabada kirada oturdukları anlaşılmıştır. Örnekleme alınan öğrencilerin çoğu ilk defa üniversite sınavına girecektir. Özel dershanelere devam eden öğrencilerin en önemli sorunları, üniversiteye girememe gelecekten emin olamama, ve ekonomik sorunlar olduğu görülmüştür. Bu kesimin boş zamanlarında çoğunlukla ders çalıştıkları, radyo ve T. V. izledikleri anlaşılmıştır.` Çoğunlukla. anne ve babalarının sağ olduğu, kirada oturdukları, kardeş sayılarının birden fazla olduğu görülmüştür.Yine çoğunun anneleri ilkokul mezunu ev hanımı, babalarının da emekli işçi ve memur kesiminden olduğu, gelirlerinin de orta düzeyde bulunduğu anlaşılmıştır. Öğrenciler liselerden aldıkları bilgileri genelde yetersiz bulmuş olup özel dershaneleri ümit kapısı olarak görmektedirler. Özel dershaneye gitmekle en azından tercih edebilecekleri bir okula- girmeyi amaçladıklarını, özel dershaneleri genelde beğendiklerini belirtmişlerdir. Özel dershanelerin fırsat eşitliği sağlayıp sağlamadığı hususundaki soruya % 51 'i bu hususu hiç düşünmediklerini, geriye kalan % 28' i fırsat eşitsizliği yarattığını, %21' i de özel dershanelerin fakir öğrencilere kontenjandan yer verdiği gerekçesi ile olanak ve fırsat eşitliği sağladığını ileri sürmüşlerdir. Söz konusu öğrenciler sorunlarının temelinde üniversiteye girişte mevcut sistemi ve eğitim sistemini eleştirmişler, bazı önerilerde bulunmuşlardır. 136 C- SUMMARY It has been seen that there has been a event of private courses from the earliest years of the Republic. Just like the specialezed courses the private courses depending on the 1331 dated `private School Regulation` and 1926 dated and 789 numbered law's thitfd article. Hew orrangements Were done by 19bb dated and 625 numbered law. After 1980 September 12 it is thought they creatured ineguality of oppurnity so they were clased by 6.16.1983 dated and 2843 numbered law. Later 1.11.1984 dated and 3035 numbered law let them work. The funt i ons, managements and inspections ef these societies were brought together to new tul e s this law and with the regulations and circulars that they wese producet de- pendently 625 numbered law. After this applying it has been seen the private course numbers raised and diffused throughout thecounty. Ac carding to our research's results ;nearly all of the students who attended private courses are bachelor and most of them live in cities, towns or rural are as. Major of these stu dents will take a univercity exam for the first time. The most important problems of them ara in row not to be able to win a univercity exam, not to be able to convince their future and e- conomic problems. It was seen that they study mostly and watch T.7. and listen to the radio in their free' time. It has also fixed that their parents are alive and live rented houses mostly and these students have maany brothers and sisters.137 Major of mothers are house-Wives and graduated from pri mary school and their fathers are from the pensioners, afficers or workers. These students think that high school's knowlodges are inadeguate so th»y considered private courses as the door of hope. They said that they lived privated courses in every res pect. Since they belevied that unless they attended private co urses they couldn't win the exam. In an engury, whether private courses bring egualty of oppurnity or not the results is as follows, 51 % of students said they didnt think on this subject, 28 % of them suppased that co urses created ineguality of oppurnity, 21 % of them said that they privated the eguality of opportunity since they gave faci lity to poor students without any charge. The students we mentioned above criticized the system of univercity exam which is based on the present system and e- ducatlonal system and gave some proposals on it.
Collections