Kimyasal değişim temalı farklılaştırılmış etkinliklerin 7. sınıf özel yetenekli öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve farkındalıklarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde 1996 yılından beri, okul dışında, özel yetenekli öğrencilereeğitim veren kurumlar, Bilim ve Sanat Merkezleri'dir (BİLSEM). Bu kurumlardakarşılaşılan problemlerle ilgili yapılan araştırmalarda tespit edilen başlıca sorun,özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde kullanılacak yeterli öğretim etkinliğininolmamasıdır. Öte yandan, fen eğitiminin ana amaçlarından birisi, öğrenilenkavramların günlük yaşamdaki yerinin öğrencilere kazandırılmasıdır. Bu durum,aynı zamanda, öğrencilerin fen dersine karşı ilgisini artırmakta ve onları dersegüdülemektedir. Bu çerçeve kapsamında yapılan çalışmada, özel yetenekliöğrenciler için 5E modeline göre kimyasal değişim temalı etkinliklerin geliştirilipbu etkinliklerin 7. sınıf seviyesindeki özel yetenekli öğrencilerin kavramsalanlamalarına ve kimyasal değişimlerle ilgili farkındalıklarına etkisininaraştırılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, ülkemizin batısında yer alan birBİLSEM'e devam etmekte olan 13 özel yetenekli öğrenci ile bir durum çalışmasıyürütülmüştür. Çalışmanın verileri; Kelime İlişkilendirme Testi, KavramsalAnlama Testi, Yarı Yapılandırılmış Görüşmeler ve Araştırmacı Notları yardımıylatoplanmıştır. 2014-2015 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi'nde, geliştirilenetkinliklerin deneme çalışması yapılmıştır. 2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı BaharDönemi'nde ise aynı BİLSEM'de gerçek çalışma yürütülmüştür. Veri analizinde,nitel yaklaşımlardan yararlanılmıştır. Gerçekleştirilen çalışma sonucunda,uygulanan öğrenme-öğretme etkinliklerinin öğrencilerin konuyla ilgili kavramsalanlamalarına ve farkındalıklarına olumlu etkilerde bulunduğu görülmüştür.Ayrıca, çalışmaya katılan öğrenciler, uygulanan etkinlikler hakkında olumlugörüşler belirtmişlerdir. Geliştirilen etkinliklerin, BİLSEM'lerde ve özel yetenekliöğrencilerin yetiştirilmesine destek veren diğer kurumlarda da etkili bir şekildekullanılabileceği düşünülmektedir. Bu etkinliklerin, araştırmada yapıldığı gibi birbütün ya da bölümler halinde uygulanabileceği önerilmektedir. The institutions which provide education for special talented students apartfrom normal schools in our country since 1996 are Science and Art Centers(SACs). The main issue detected in the studies related to the problemsencountered in SACs is the limitation of the sufficient number of teachingactivities to be used for specieal talented students' education. On the other hand,one of the fundamental aims of science education is the introduction of therelevance of the subjects in daily life to the students. This situation also triggersthe interest of the students on science course and motivates them. In the studyconducted at this perspective, it has been aimed to investigate the effect ofactivities developed on the theme, chemical change considering 5E model on 7thgrade level special talented students' conceptual understandings and awarenessesabout chemical changes. At this respect, a case study was conducted with 13special talented students who were attending a SAC located in the western part ofTurkey. Data of the study were collected via Word Association Test, ConceptualUnderstanding Test, Semi-structured Interviews and Researcher's Notes. The pilotstudy of developed activities was conducted in 2014-2015 Teaching Year's SpringTerm. The real study was conducted in the same SAC in 2015-2016 TeachingYear's Spring Term. Qualitative methods were utilized in data analysis. It hasbeen seen that conducted teaching-learning activities contributed to the conceptualunderstanding and awareness levels of the students as a consequence of the study.In addition, the participants of the study pointed out positive statements related tothe activities implemented. It is thought that developed activities might be utilizedeffectively in SACs and in other institutions which support the education ofspecial talented students. It is recommended that those activities can beimplemented as a whole as in the present study or in seperate parts.
Collections