Dinlenmekte olan müzik türlerinin sosyo - kültürel farklılıklar açısından bir çözümlenmesi: Sivas ili ilçe merkezi örneklemesinde
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada `sosyo-kültürel farklılıklar` ile `dinlenmekte olan müzik türü` arasındaki bakımlılıklar ve ilişkiler ele alınmıştır. Evren olarak SİVAS ili ilçe merkezi seçildi. Bu evrende üç farklı örneklem grubu belirlendi. öncelikle kavramsal çerçeve ele alındı. Konu ile ilgisi bulunan kavramlar tanımlandı. İkinci aşama da kuramsal çerçeve belirlendi. Bu çerçevede, bazı müzik türleri; ezellikle halk müziği ve sanat müziği üze rinde duruldu. Tariki gelişimi içinde Türk Halk Müziği ile Türk Sanat müziği`ne yer verildi. Doğu-Batı müzikleri karşılaştırması denemelerine kısmen derinildi. Üçüncü aşamada, araştırma konu yöntem ve sınırlılıkları ile belirlenen amaç üzerinde duruldu, örnekleme alınan grupların özellikleri açıklandı. Dördüncü aşamada ise araştırma bulguları, hazır lanan tablolar yardımıyla ve anket uygulaması yöntemiyle toplandı ve tablolar değerlendirildi. Genel tablolardan sonra grup tablolarına geçildi. Gruplar karşılaştırıldı ve verileri saptandı. Sonuç ve değerlendirme aşamasında ise, elde edilen veriler bir genel yoruma.'tabi tutuldu. Side edilen sonuçlar kısaca özetlendi. Buna göre; Toplumsal tabakalaşmaya paralel olarak, her tabakada dinlenen müzik türleri ile müzik anlayışları ya da müziğe olan yaklaşımları birbirinden farklıdır. ÜST tabakada daha çok Türk Sanat müziği ve yeni müzik türleri hakim iken, ALT tabakada Türk Halk Müziği ve kısmen arabesk müzik hakim rol oynamaktadır. Yabancı müzik türleri ve genelde arabesk dışındaki yeni müzik türleri ALT tabaka tarafından tepki ile karşılanmaktadır. ALT ve ÜST tabakalar arasında önemli sosyo-kültürel farklılıklar bulunduğu, bunda özellikle `manevi kültür» (ideoloji) ün etkin rol oynadığı verilerle saptandı. Dans le prese.. t ter ava il nous avons essaye d*etudier les correlations et les subordinations entre les `differences socio-culturelles` et `la musique ecoutee. Ayan t choisi comne population generale arrondissement central a Sivas, nous y ovons determine trois croupes differents experimentaux. A premier pas, ont ete değiniş le cadre conceptuel et les concepts qui sont en relation avec le sujet. ITous avons somnes attardes sur quelques sortes de nusiqve. Celles qui sont plus considerables pour nous etaient la musique de I*Art türe. On a etudiee ces deux sortes dans leur Evolution historique. On a donne part i ell emen t le place a la compare i s on de la musique oriental e avec qelle de l»Occident. Dans la troisi^me etape, le but a e`te* expose, etant determine par le sujet-raethode et les limitations. Les speciElites des groupes experimentaux ont ete eypliquees a (a la meme etape) Dans la quatrieme partie, nous avons evalue les donnees du recherche a lraide des tableaux prepares et des enquetes faites. En passant des tableaux generaux aux tableaux croupe's et comparant tous les groupes entre eux on a fixe les donnees. La partie de la conclusion ent tant que lf evaluation de notre recherche a ete consacree a une commentaire generale des donnees obtenues. Les resultats de ce travail pewent £tre resumes de la naniere euivante: Le gout, I'approche ou la conception de musique a cheque clesse sociole sont differents paralellement a la stratification sociale. L?s sortes de musique ecoutee different suivant les strates sociaux. La classe socralenent superieure ecoute plus gsnerelement la musique clsssique turque ou bien la musique du nouveau style cor.traire-.ent a la classe socialerient qui aim« mieux la musique pcpulaire ou
Collections