Cumhuriyet Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesi Fen ve Edebiyat Fakültesi öğrencilerinde çevreye ve üniversiteye uyum sorunları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
_lo9- ÖZET Bu çalışma yüksek lisans tezi olarak hazırlanmıştır. Uyum konusunun özellikle seçilmesinin nedeni, üniversite öğrencilerinin yeni bir okula başladıkları zaman ve yeni bir çevreye girdikleri zaman belli bir süre o çevreye ve okula uyum sağlamaları için çaba göstermeleridir. Birey sosyal ve toplumsal bir varlık olarak doğumundan Ölümüne kadar belli bir sosyal çevrenin içinde bulunmak zorundadır. Bu çevreye uyum sağlamak zorunda ve toplumun normlarına ters düşmeden yaşantısını sürdürmek zorundadır. Tezimizin asıl konusu olan üniversite öğrencilerinin büyük bir bölümü, üniversiteyi kazanıncaya kadar, ailelerinin yanında hiç bir sorumluluk taşımadan yaşantılarını sürdürmüş kişilerdir. O güne kadar gerek ekonomik yönden gerekse kendi kişilikleri yönünden karar vermek zorunda kalmamışlar ve belli bir sorumluluğun altına girmemişlerdir. Bu çalışmada Cumhuriyet Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesi öğrencilerinin uyum konusundaki problemlerini değerlendirmeye çalıştık. Ana başlığımız Cumhuriyet Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesi Fen ve Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinde Çevreye ve Üniversiteye Uyum Sorunları dır. Bu başlığın seçilme nedeni Cumhuriyet Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesi öğrencilerini psikolojik danışma ve rehberlik birimine en fazla uyum konusunda müracaat ettiklerindendir. Bu birime müracaat eden öğrencilerin temel problemi uyumdur. Okula uyum, çevreye uyum. en çok şikayet ettikleri sorunlar arasındadır. Bu güne kadar da uyum konusunda yapılmış yeterli düzeyde araştırma olmadığı için bu araştırmanın bu konuya katkısı olmasının ümit ediyoruz._1to- Öğrencilerin birçoğu farklı şehirlerden ve bölgelerden gelmektedirler. Üniversiteye gelmeden önce tüm lise öğrencilerinin kafasında bir üniversite imajı oluşmaktadır. Üniversite ve üniversite yaşamı daha üniversite- ye girmeden kafalarıda şekillenmektedir. Eğer üniversiteye girersem farklı bir yaşantım olacak, farklı arkadaşlık ilişkileri kuracağım, farklı sosyal ve kültürel aktivitelere katılacağım, hocalarımla ilişkilerim farklı olacak ve ayrıca farklı insan ilişkilerini tanıyacağım şeklinde düşünmektedirler. Ülkemizde üniversite başlama yaşı 17-18 civarındadır. Bu demektir ki genç birey henüz adolesen dönemini tamamlamamıştır. Bu yüzden adolesen döneminin tüm karakteristik özelliklerimde taşımaktadırlar. Örneğin: ailelerinden ayrılmak istemekte, davranışlarında özgür olmak istemekte, ebeveynlerinin fikirlerinin çağdışı olduğunu düşünmektedirler. Ebeveynlerinin kendileri gibi çağdaş düşünemediklerini ve davranamadıklarının savunmaktadır. Bu yüzden ailelerinden uzaklaşmak istemektedirler. Üniversite öğrencisi olmak bir anlamda aileden uzaklaşmanında bir yoludur. Lise öğrenimi süresince genç insan ekonomik yönden özgür değildir. Para kazanamaz kendi maaşları olmadığı için ailenin bütçesine katkıda bulunamazlar. Bu yüzden genç adolesent aile kararlarında etkili olamamak- ta, kendi fikirlerini ailelerine kabul ettirememektedirler. Aile veya ebeveynler onlar hakkındaki kararları almaktadır, bu yüzden adolesent ebeveynleri- ne kızmaktadır, evden ayrılmak istemekte kendi gelecekleri hakkındaki kararları kendileri almak istemektedir. Üniversiteye girdikleri zaman görmektedirler ki o anda yanlızlar. ailelerin desteğinden yoksunlar. Kendi yaşantıları hakkında ki kararlan kendileri vermek zorundadırlar. Bütçelerini gelirlerine göre ayarlamak zorun- dadırlar. Gerek arkadaşlarıyla olsun gerek yöre halkıyla olsun ilişkilerinikendileri düzenlemekte verdikleri kararların sorumluluğunu taşımak zorun- dadırlar. Gerek üniversiteden gerekse yaşadıkları şehirden arkadaşlar edinecekler ve insan ilişkilerini tek başlarına yürütmek zorundadırlar. Bu yeni yaşantılarında bütün bu problemler çözülmesi oldukça zorlayıcı olmaktadır. Dolayısıyla uyum diye adlandırdığımız bu problemi zaman içinde en iyi şekilde çözmek zorundadırlar. Gerek çevreye, gerek okula uyumlarını en iyi şekilde gerçekleştirmek zorundadırlar, öğrencilerin bir çoğu bu sorunu zaman içerisinde çözebilmekte diğer kişilerle sağlıklı ilişkiler kurabilmektedirler ve dolayısıyla kendi sağlıklı kişiliklerini oluşturabilmektedirler. Bu çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; yani kuramsal çerçeve bölümünde gençlik nedir? gençliğin toplumdaki yeri nedir? eğitimde gençliğin yeri nedir? toplumsallaşmada ve devlet gözünde gençlik nedir? sorularına cevap aranmaya çalışılmıştır. ikinci bölümde; bu kavramlara uygun olarak hazırlanmış anket örneği 180 öğrenciye uygulanmıştır, bu öğrencilerden 105 tanesi Cumhuriyet Üniversitesinden ve 75 tanesi Erciyes Üniversitesi öğrencilerinden rastgele seçim yoluyla seçilmiş öğrencilerdir. Bu rakam her iki üniversitenen Fen -Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin yaklaşık %10'unu teşkil etmektedir. Anket örneği öğrencilere danışmanları aracılığıyla ulaştırılmıştır. -AU- SUMMARY In this study, 1 tried to evaluate what is the problems of the E.Ü. and C. 0. students about adaptation. The main title is what are the problems for the adaptation of E. Ü. and C.Ü. students to their university and the city. 1 am trying to explain why university why this title was chosen. First of all I am working at the C.Ü. as a psychologist. Most of the students are coming to the counselling center of the university and the main problem of them is adaptation. Adaptation to their school and adaptation to the city, in which they are living in this environment, is the biggest problem for them. Most of the students are coming from different cities. Before co- ming to the city all of the high school students have an imaginatons about university life. They think that If 1 enter to the university, I am going to ha- ve a social life, different friendship, different social and cultural actiuities. different interactions with my teachers and also I will have different human relations with my friends and the people who are living in city. The begining of the university age is 18 in Turkey. This means that the young person is not completed the adolescence period so they tried to leave their family. The want to be free about their behaviour, they thought that their parents ideas are out of date. Their parents can not thinking con- temporartly as they so always them tried to go away from their family. Be- ing a university students is the way to away from their family. During the high school education the young person doesn't have his or her economic freedom They can not earn money, them don't have their own salaries so can not contribute to the family budget. So the young ado- lencents can not say their ideas about family decision. The family or the pa- rents take decision about himself so the adolencent angers to his parents.-H5- He or she wants to go out from home, and they want to take their own deci- sions about their future. When they enter to the university they see that they are alone. They don't have the supply at their family so they have to decide their life about every thing. They have to make their own decisions. They have to spend their money and they have to organice all of their interactions with the ot- her people. In the city in which they are living, they have an interactions with the city people and they have a friend from different are as so they dont have an interaction proplem in with the people. But whey they enter to the university, they have to change all of their environment also. They will come a freign city, they dont know eyeryane so have to built their interecti- on with the other students who are also coming from different cities. At the being of the new life, all of these problems are so difficult for the young persons so most of them have a problems about adaptation to the school and adaption to the city. Later on most of young person solves their problem. They make their healty interactions with the other people and they again their personality. This study consists of two sections. In the first section, we tried to explain what is youth, where is the young person in the society. What is the young person's position about education, socialisation state. These questi- ons are evaluated in the conceptional frame of the study. In the second section, the questionnaires prepared properly for the- se essential concepts and are applied to 180 students from C.Ü. and E.Ü. The sample was chosen by `random-sampling` technique. 105 students we- re chosen from C.Ü. and 75 students from E.U. This number of the students are approximately equal 10 persent of the total number. The questionnaires are given to the students advisor, and they applied this questionnaires to their students.
Collections