Kur`an-ı Kerim`de fesad kavramı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanların iyiliğe de kötülüğe de eğilimleri vardır. Bu durum onların fıtratları gereğidir. Yani onların fıtratında; iyilik ve kötülüklerin nüveleri vardır. Şu halde insan ya sâlihlerden ya da müfsidlerden olacaktır. Bu durum onların kendi iradelerine bağlıdır. Ancak, Allah, insanları başı boş ve rehbersiz bırakmamış, iyilik, fazîlet ve salâh yolunu tavsiye eden, sorumluluklarını hatırlatan elçiler göndermiştir.. Küfrü, nifakı, şirki seçen insanlar her zaman fesadçılığa gitmişlerdir. Fesad ise kelime olarak; bozma, tahrip etme, çürüme, zulmetme anlamlarına gelmektedir. Istılahta; Allah'a isyan, şirk, günah, mü'minlerin sırlarını ifşa ederek inkarcılara yardım etmek anlamlarına gelmektedir. Kur'ân'da fesad kelimesi; evrenin dengesinin, sosyal yapının, hak ve adalet ölçülerinin ve ahlâkî yapının bozulması anlamlarında kullanılmıştır. Kur'ân'da kullanılan fesad kavramının, semantik olarak pekçok kavramlarla ilişkisi vardır. Bu kavramlar, olumsuz sıfatlardan oluşmaktadır. Mesela; isyan, nifak, sirkat, usuv, tuğyan vb. kötü sıfatlar bunlardan birkaçıdır. Fesad kavramının zıddı salâhtır. Fesad eşyayı yok etmek veya dengeden çıkarmak, salâh ise hayat vermek demektir. Tarih boyunca insanlık, gerek fert gerekse grup olarak pekçok müfsidlere şahit olmuştur. Pekçok mazlum, müfsidlikte aşın olan despotların pençesinde can vermiştir. Neticede her iki grup da Allah'ın huzuruna gitmişlerdir. Ama gittikleri âlemde karşılaşacakları muameleler çok farklı olacaktır. İnsanların müfsid sıfatım almalarında en büyük etken, işlemiş oldukları kötülüğü ileri dereceye götürmeleridir Bu durum ise, Gayretullah'a dokunarak onların çeşitli arzî ve semavî cezalarla yok edilmelerine sebep olmuştur. Ayrıca Kur'ân, onların cezalarının, ahirette daha da büyük olacağını, çeşitli âyetlerde beyan etmiştir. Human being has got tendencies both goodness and badness. This state is necessity their creations. Namely, there are nucleus of goodness and badness in their creations. That one, human will be either virtuous people or mischiefes. Thijs condition^ it depends on their wills. Hardly, God hasn't left human being untied and without quide, on the contrary, He hâs sent his embassadors that they remind them their responsibilities and they advise them the road of wirtue and liberation. The men chose the denial, the discord, the politheism always have gone to the disturbance, if the disturbance means cassation, devastation, decay, tyrannize in the dictionary. The meanings of the disturbance are the rebellion to the God, politheism, sin and by disclosing of secret of the believers to help to the unbelievers in the technical term. The disturbance has been used the meaning of the spoil of moral and the spoil of the measurements of the justic and the spoil of the social structure and the spoil of the balance of the universe in the Koran. There is a relation with a lot of concepts by being semantic the disturbance using in the Koran. These concepts are formed from the negative roles. For example; rebellion, discord, theft, rebelliousness, wildness etc... are only a few from those bad roles. The concept of the disturbance's opposite is the improvement. The disturbance is annihilating the tings or losing one's balance, if the improvement means to bring to life. The humanity has been vitness a lot of defeatists either person or grup for ages. A lot of wronged have been died by defeatists who go too far. Finally, both of them had gone to the next world. But, the treatments will be very different for them in the world which they had gone. They biggest factor that people have the defeatist role, are going too far at the badness. These condition caused disappearing of them with natur al and celestial punishments, because of disturbing to the Gayretullah. AlsoV Koran has declared their panishments that would be bigger in the afterlife in defferent verses.
Collections