Türkiye`de sivil toplum kuruluşu olarak sendikalar (Diyarbakır örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET Diyarbakır'daki sendikal çabalar ve sendikalar sivil toplum örgütü olarak incelenmiştir. Buna göre, bölgesel özelliklerin sendikaların yapısı, işleyişi ve sivil toplum yönüyle etkisini görmek mümkündür. Olağanüstü hal yasalarıyla yönetilen Diyarbakır'da sendikalar yapısal yönden sivil toplumu yansıtır gözükse de işleyiş itibariyle gerçek bir sivil toplumdan söz etmek güçtür. Çünkü sivil toplum, devletin içinde ve devlete karşı gelmeden özgür girişimde bulunmak demektir. Diyarbakır ve yöresinde ise, sendikalar devletten hak talep etme ya da sosyal ve ekonomik durumlarını yükseltme yerine, devletin o yöredeki düzenine karşı bir mücadele görülmektedir. Bu tür bir mücadele diğer sivil toplum kuruluşları olan dernek, vakıf ve kooperatif gibi kuruluşlarda pek görülmemektedir. Bu kuruluşlar daha çok kendi kuruluş amaçlarıyla sınırlı kalmaktadır. Talepleri ulus sınırlarını aşmamaktadır. Sendikaların amaçları devlet içerisinde baskı unsuru oluşturarak sosyal, ekonomik ve siyasal haklar elde etmek iken, bu amaçlarını ancak örgütlü yapılanmayla sağlayacaklarına inanmaktadırlar. Bunun da devletin Diyarbakır ve yöresine karşı farklı açıdan baktığı inancından kaynaklandığı söylenebilir. Gerek işçilerin, gerekse sendika yöneticilerinin o yörede çalışanların sosyal ve ekonomik durumlarının ülkenin gelişmişlik düzeyine ulaştırıldığı zaman sorunlarının çözülmüş olacağına inanmaktadırlar. Bütün bunlara ek olarak da Diyarbakır'daki sendikaların sorun ve beklentileri Türkiye genelindeki sendikaların ve çalışanların sorun ve beklentilerinin aynısı olduğu görüşü mevcuttur. Sonuç olarak, Diyarbakır sendikalarında demokrasi ve eşitlik yerleştiği takdirde sivil toplumun tüm kurum ve kurallarını görmek mümkün olabilir. Ayrıca, yöre ile devlet arasındaki hassas notaları gerçek manasına getirmek gerekmektedir. Ill EXTRACT The unions and their facilities around Diyarbakır have been searched as nongovernmental organisations. According to the results of the research that I have mode, it is likely to see the effects of the regional features in the structures and administration of unions as well as on the civil society. Diyarbakır, which has been run by the curfew(martial) laws, it is slightly difficult to mention that the unions there do reflect the civil society from the point of their functions and structures even though they seem to so. Because a civil society means that is to actout freely within the state without becoming against it. In Diyarbakır and its region, in spite of requesting their rights or increasing their social and economical situation from the state, the unions are understood to be the struggle against the regime and regulations of the state throughovt the region. These kinds of struggles are unlikely to be seen in the other institutions, like associations, charities, clubs, and cooperativers. These organisations remain restricted mostly with their own objectives. And their demands do not cross the country borders like the ones of that the unions do. Although the aims of unions is to acquire the social, economical and political rights by enabling a forcing element in the state, they believe that theywill hold these goals when they organize their foundations fully at their utmost rate. This could be said so, because of the belief that the state approach to the region and Diyarbakır differently. Both the workers and the unionists believe that the problems they have will be solved when their social and economical poisition reaches to that of the avarage person has in the state. In addition all these, there is a common assumption that the unions around Diyarbakır have the similar problems and expectations what the other unions indifferent parts of Turkey hold. In conclusion, once democracy and equality stabilize in the unions around Diyarbakır, it will be possible to see all the organisations and their rules of the civil society. Apart from that, it would be best alternative to establish the sensetive points to the right place between the people of region and the state.
Collections