Anadolu güzel sanatlar lisesi mezunlarının diğer lise mezunlarına göre eğitim fakülteleri resim-iş eğitimi anasanat dalı programlarına girişteki başarı durumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
II ÖZET Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri (AGSL) eğitim sistemimizin ortaöğretim düzeyinde sanat eğitimi ağırlıklı olarak eğitim veren kurumlardır. Bu okulların temel işlevi, öğrencilerin görsel ve sanatsal yetilerim geliştirmek, yetenekleri doğrultusunda yüksek öğretim birimlerine öğrenciler yetiştirmektir. Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri, öğrencilerini yetenek sınavıyla seçerek almaktadır. Bu nedenle, bu liselerden mezun olanların, üniversitelerin sanat eğitimi veren fakültelerin giriş yetenek sınavlarında, bu alanda eğitim almamış diğer lise mezunlarından daha başarılı olması gerektiği yaygın bir yargı hem de veliler, öğrenciler ve üst eğitim kurumlan açısından yaygın bir beklentidir. Bu nedenle bu araştırmada, AGSL mezunlarının, diğer lise mezunlarına göre Eğitim Fakülteleri, Resim-îş Eğitimi Ana Sanat Dalı giriş yetenek sınavlarındaki başarılan incelenmiş ve iki grup arasında farklılığın olup olmadığı belirlenmeye eksilmiştir. Araştırmanın evrenini, üniversitelerin Eğitim Fakülteleri Resim-İş Eğitimi Ana Sanat Dalı, araştırmanın örneklemini ise Anadolu Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi ve Uludağ Üniversiteleri oluşturmaktadır. Araştırmaya alınan öğrencilerden %17,2? si (172) AGSL, %82,8' i (828) diğer lise çıkışlıdır. Veriler üniversitelerin ilgili bölümlerinin yetenek sınavı sonuçlarım belgeleyen resmi kayıtlardan elde edilmiştir. Araştırmadaki verilerin yorumlanması için istatistiksel tekniklerden yüzde tekniği, gruplar arasında anlamlı bir farkın olup olmadığım belirlemek için `t testi` tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, dört üniversitenin her birinin kendi içinde yetenek sınavını kazananlar bazında AGSL ve diğer lise mezunlarının yüzdelik dağılımlarına bakıldığında, AGSL mezunlarının oram diğer lise mezunlarına oranla daha yüksek görülmektedir. Anadolu Üniversitesi ve Uludağ Üniversitesi'nde sınava giren öğrencilerin lise çıkışlarına bakıldığında, AGSL mezunlarının çoğunlukta olduğu görülür. Buna karşılık, diğer lise mezunlarının Süleyman Demirel Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesi'ni tercih ettikleri söylenebilir. Anadolu Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi ve Uludağ Üniversitesi'nde sınava giren AGSL mezunlarının ÖSS puanları, Pamukkale Üniversitesinde sınava giren AGSL mezunlarının ÖSS puanlarına göre daha yüksektir. Bununla birlikte Anadolu Üniversitesi'nde sınava giren AGSL mezunlarının ÖSS puana, Uludağ Üniversitesi'nde sınava giren AGSL mezunlarının ÖSS puanına göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Buna karşılık dört üniversitede sınava giren AGSL dışındaki diğer lise mezunlarının ÖSS puanları incelendiğinde, puanlar arasında istatistiksel anlamda bir fark bulunamamıştır. Bu nedenle ÖSS puanlarının benzer özellikte olduğu söylenebilir. IV ABSTRACT Anatolian Fine Arts Secondary Schools are the educational institutions in secondary level of Turkish educational system that mostly provide fine arts education. The fundamental functions of these schools are to develop the students' visual and artistic skills and to prepare students for the higher educational institutions in accordance with their abilities. Anatolian Fine Arts Secondary Schools select their students with the aptitude tests. It is a widespread idea that the graduates of such secondary schools will be more successful than those who do not take such kind of fine arts education in the entrance aptitude tests of universities providing fine arts education. In the study, the achievement of Anatolian Fine Arts secondary schools' graduates is investigated with respect to other secondary school graduates in the entrance aptitude test of fine arts department at education faculties and is attempted to find whether there is a statistically significant difference or not between these two groups. The population of the study was chosen from the fine arts departments of education faculties in universities and the sample of study were selected from Anadolu University, Pamukkale University, Süleyman Demirel University and Uludağ University. The examinees were 17.2% (172) from Anatolian Fine Arts secondary schools and 82.8% (828) from other secondary schools. The data were gathered from the official documents of universities' related departments. The percentile and the t test techniques were used to analyze data for finding statistical significant differences between groups. The consequences of the study illustrated that the ratio of Anatolian Fine Arts Secondary Schools (AFAS) graduates is higher than those who graduated from other secondary schools on the basis of entrance aptitude tests at four universities. For instance, participants at Anadolu and Uludağ Universities are graduated from AFAŞ, On the other hand, it can be told that other secondary school graduates prefer Süleyman Demirel and Pamukkale Universities. The results of the ÖSS (University Selection Exam) examination of the AFAS graduates, who entered the exam in Pamukkale University, are lower than those who T.C. YÜKSEKÖ?RETİM KORDU» DOKÜMANTASYON MEKKHİentered the exam in Anadolu, Süleyman Demirel and Uludağ Universities. Moreover, it can be asserted that the achievement scores of the ÖSS for the AFAS graduates, who entered the exam in Anadolu University, are higher than the ones entered the exam in Uludağ University. On the other hand, there was no statistical significant differences between the ÖSS results of the students, who graduated from other secondary schools except for AFAS. Therefore, it can be said that ÖSS scores may be similar properties. When we compare the design scores of the aptitude test for the AFAS graduates, we can state that the design scores of the AFAS graduates in Pamukkale University, is higher than those from Anadolu and Uludağ Universities. When the design scores of secondary sehool except for AFAS graduates are compared, we can see that, other secondary school graduates in Süleyman Demirel and Pamukkale Universities are more successful than those from Anadolu and Uludağ Universities. In imaginary section of the aptitude test, Anatolian Fine Arts secondary school graduates in Anadolu University are lower than other three different universities. In contrast to that, imaginary aptitude test results of other secondary school students attending to Anadolu University are lower than other three universities. The study is concluded that; No significant difference could be found in Anadolu University between ÖSS and imaginary aptitude test results averages for two groups. However, when the design scores of other secondary school graduates are higher than others. All results were found same for two groups entered the exam in Süleyman Demirel University, ÖSS and imaginary test results for other secondary school graduates who entered the exam in Uludağ University is higher than AFAS graduates. No significant difference could be found between design aptitude test results for two groups. Namely the scores are about same. When we look at the ÖSS and imaginary test results for two groups entered the exam in Pamukkale University, the scores are mostly the same. However, other secondary school graduates are made successful than AFAS graduates at design aptitude test.
Collections