Nakşi Ali Akkirmani`nin tasavvufi düşüncesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalısmanın konusu Naksî Ali Akkirmânî'nin tasavvufî görüsleridir.Çalısmamız iki bölüm ve sonuçtan ibarettir. Birinci bölümün konusu Akkirmânî'ninhayatı ve eserleri, ikinci bölüm ise tasavvufî görüsleri hakkındadır.Naksî Ali Akkirmânî XVII. yüzyılda yasamıs bir sûfî-sâirdir. Divrigidedogmus olmasına ragmen Akkirmanda vefat ettiginden dolayı Akkirmânî diyebilinir. Kendisi Halvetiye tarikatının Ramazaniye koluna mensup bir seyhdir. O,tasavvuf içerikli kitaplar yazmak ve insan-ı kâmil namzetleri yetistirmek sûretiyletoplumuna hizmet etmistir. Yazarımızın bütün çalısmalarının konusu tasavvufüzerinedir. Fakat biz ne tasavvufî eserlerde ne de klasik kitaplarda yazarımızhakkında yeterli bir bilgi bulamamaktayız.Onun siirlerini inceledigimizde Yunus tarzı siirler yazdıgını görmekteyiz..Mutasavvıfımız siirlerinde sade bir yöntem ve ögretici metot kullanmıstır.Akkirmânî seriatla tarikat arasında dengeyi iyi kurmustur. Kendisi seriataönem vermis ve mutedil bir tasavvufî anlayısa sahip olmustur. Mutasavvıfımızseriatı hakikata ulasmanın ilk adımı kabul etmis ve seriatsız tarikat olamayacagınısöylemistir. O, bu müteserri tarafının yanında Hallac ve Bayezid gibi sûfiîlerin hakyolda oldugunu kabul etmistir.Ona göre seyh dinin emirlerini mükemmel bir sekilde uygulayan, tarikatadabına riayet eden, ilim ve irfan sahibi bir kisidir. Mürid ise sûrete, zâhire degervermeyen, kâinattaki varlıkların fânî yüzünün, geçici güzelliginin farkında olan,.kulluk vazifelerini tam mânâsıyla yerine getirmeye çalısan kisidir.Mutasavvıfımızın seyr u sülûk hakkındaki düsünceleri bir kisinin mükemmelbir insan olmak istediginde takip etmesi gereken adımları gösterir.Akkirmânî, tasavvuf felsefesinde ilme önem vermis, ilmin vehbî yönünüislemistir. O, insan ruhuna ve bu ruhun ilâhî yönüne dikkat çekmistirSûfîmizin tasavvufî düsüncesinin temel tası ilâhî asktır. lâhî ask onundüsüncelerinde ön plandadır.Akkirmânî bütün bu özellikleriyle samimiyet dolu bir slam mutasavvıfıdır. O,felsefi planda vahdet-i vücud düsüncesini benimsemistir. The theme of this work is Nakshi Ali Akkirmani?s mistic view and consists oftwo chapters and a outcome:The topic of the first chapter is on his life and his productions.The second cahapter is on his mistical views.And the last part is the result.Nakhsi Ali Akkirmani is a sufi-poet who lived in the XVII?th period. He isknown as Akkirmani because of he died in Akkirman in spite of he has born inDivrigi. He is a sheikh of the Ramazaniye fraction of the Halvetiyyah order. He hasserved his society as educating perfect human and with his books on misticism. Allof our outhor?s achivements are on mysticism. But we can?t find sufficientinformation on our outhor no in mystycal nor in classical books.f we examine his poems we can see a similarity to Yunus. Our sufy hasexercised a simple manner in his peoms and he used didactical methods.Akkirmani has founded the balance between the shariah and tariqah. He wasgiving importance to the sharia and his sufystical view was a moderate view. Oursufy has eccepted the sharia as the first step to rich the haqiqa and said that can?t betariqa without the shariah. When he was a lawful person at the same time heaccepted the mystics like Hallach and Bayezid on the truth path.In his opinion the sheikh is a person has knowledge and wisdom whoimplements perfectly the directions of the religion, conforms to the principals of theorder. The member of the order is who gives up his willilng to the spiritual teacheron his hard way which he wants to follow. He is the person who tries to find thepath of Haqq.His opinion on the stages of the spirit and the characteristic of his lifeshows the steps which a human must follow when he wants to get a perfect one.Akkirmani has given importance to the knowledge in his philosophy and triedon the donatical face of the knowledge. He has called attention on the spirit of thehuman and the divine aspect of this spirit. The foundation stone of our sufy?sphylosophy is the passion of Allah. The passion of Allah is on the foreground of histhoughts. Akkirmani whit all these caracteristics is an slamic sufy who full ofsincerity. He has accepted the panteism on the phylosophycal area.
Collections