Ortaokul 7. sınıf maddenin sınıflandırılması konusunun transpozisyon didaktik teorisine göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Transpozisyon Didaktik, bilimsel bilginin üretilmesinden, öğrenci tarafından yapılandırılmasına kadar geçen öğretim sürecinin ve bu süreçte bilgide meydana gelen dönüşümlerin incelendiği bir teoridir. Transpozisyon Didaktik süreci, `Bilimsel Bilgi`, `Okutulacak Bilgi`, `Okutulan Bilgi` ve `Özümlenen Bilgi` olarak 4 bilgi türünü içermektedir. Bu bilimsel araştırmada, karma araştırma yöntemi uygulanmış ve araştırma iki farklı çalışma grubu üzerinden yürütülmüştür. İstanbul ilinin Esenyurt ilçedeki iki farklı ortaokulda görev yapan 2 Fen Bilgisi öğretmeni ve bu öğretmenlerin öğretim yaptığı sınıflardan seçilen 2 sınıf öğrencileri araştırmanın çalışma gruplarını oluşturmaktadır. `Bilimsel Bilgi` olarak çalışmada; Petrucci, Herring, Madura ve Bissonnette'nin `Genel Kimya İlkeler ve Modern Uygulamalar Cilt 1` kitabı ve Editör: Hüseyin Bağ'ın `Genel Kimya 1` kitabı referans olarak alınmıştır.`Okutulacak Bilgi` olarak; Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu'nun 2016-2017 öğretim yılından itibaren 5 yıl süreyle uygulanması kabul edilen ortaokul 7. sınıf Fen Bilgisi ders kitabı kaynak alınarak şekillenmiştir. Öğretmenin öğrenci defterlerine aldırdığı notlar `Okutulan Bilgi` olarak kabul edilmiştir.Araştırmacı tarafından, öğretmenin öğrencilere sorduğu sınav sorularına eşdeğer nicelikte sorular hazırlanarak, öğretimden önce ve öğretimden yaklaşık 2 ay sonra örneklemdeki öğrencilere uygulanmıştır. Öğrencilerin soruları cevapladıklarında aldıkları puanların değeri `Özümlenen Bilgi` olarak değerlendirilerek analizleri yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulardan yola çıkılarak sonuç olarak; öğrenci transpozisyonu sonucunda elde edilen özümlenen bilgilerde görülen farkın gruplar arasında istatistiksel olarak bir anlamı olmamasına karşın, gruplar içinde değerlendirildiğinde öğretmenlerin öğretim süreçleri sonucunda oluşan özümlenen bilgilerin her öğretmenin kendi okutulan bilgilerine göre anlamlı bir farka sahip olduğu söylenebilmektedir.Anahtar Kelimeler: Transpozisyon, didaktik, maddenin sınıflandırılması. Transposition/Didactic is a theory which investigates the transformations that take place beginning from the production of scientific knowledge to the construction of it by the student. Transposition/Didactic process involves 4 kinds of knowledge: (i) scientific knowledge (ii) knowledge to be taught (iii) taught knowledge (iv) assimilated knowledge.Mixed methods research design was implemented in the present research, and the research was conducted with two different study groups. The study group of the research was composed of two science teachers working at two different secondary schools in Esenyurt district of Istanbul and of two students chosen from the classes in which those teachers carry out teaching activities. The present study which focused on `Scientific Knowledge` was based on the books, General Chemistry Principles and Fundamentals Volume I byPetrucci, Herring, Madura and Bissonnette and Genel Chemistry 1 by HüseyinBağ, editor taking as references.In the study, `knowledge to be taught` was constructed by considering middle school 7th grade level science coursebook which was accepted by the Board of National Ministry of Education to be used in the middle schools beginning from the year 2016-2017 to the following 5 years.The notes presented by the teachers for their students to write down on their notebooks were accepted as `taught knowledge`.Similar questions to the quality of the teachers' questions were prepared by the researcher and applied to the students in the sample before the instruction and after 2 months passed from the instruction. Thus, the answers obtained from the students were evaluated as `assimilated knowledge` by making calculations on their scores. The findings obtained from the study indicated that although there is no statistically significant difference between the groups with respect to the assimilated knowledge received as a result of student transposition, assessment within groups indicate that there are meaningful differences regarding the assimilated knowledge based on the individual instructional processes of the teachers.Key Words: Transposition, Didactic, Classification of Substance.
Collections