Eğitim yönetimi kitaplarının yönetim psikolojisi alanı açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
?Eğitim Yönetimi Kitaplarının Yönetim Psikolojisi Alanı Açısından Değerlendirilmesi? adını taşıyan bu araştırmanın amacı, lisans ve lisansüstü eğitim düzeyinde yazılmış olan eğitim yönetimi kitaplarının yönetim psikolojisi alanına yer verme düzeylerini incelemektir.Araştırmanın evrenini Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ile Eğitim Yönetimi kitapları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise nitel araştırmalarda kullanılan amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile oluşturulmuştur. Ölçüt olarak Milli Kütüphanenin web sayfasındaki kitap katalogu esas alınmış ve burada adı geçen, Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ile Eğitim Yönetimi kitapları örneklem olarak seçilmiştir.Bu araştırmada, tarama modellerinden betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak nitel araştırmalarda veri toplama yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmıştır.Eğitim yönetimi kitaplarının yönetim psikolojisi alanı açısından değerlendirilmesi adlı bu araştırmada veri toplama aracı olarak, yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarının yer aldığı bir tarama listesi kullanılmıştır. Bu listenin oluşturulmasında yönetim psikolojisi alanında bu alan adıyla en çok atıfta bulunulan Erol Eren'in (2006) ?Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi? kitabının içindekiler bölümü ölçüt olarak kabul edilmiştir.Verilerin analizinde, nitel veri analiz yaklaşımlarından içerik analizi kullanılmıştır.Ölçüt listede yer alan yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarının Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ile Eğitim Yönetimi kitaplarında yer alma düzeyleri iki aşamada belirlenmeye çalışılmıştır. Bunlardan ilkinde, incelenen kitapların ölçüt listede yer alan yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarına yer verme düzeylerinin ortaya konulması yoluyla, kitaplarda yer alan yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarından ne kadarının eğitim yönetimi alanına aktarılabildiği belirlenmeye çalışılmıştır. İkincisinde ise incelenen kitaplarda ölçüt liste dışında veya ölçüt listeden farklı olarak ele alındığı düşünülen yönetim psikolojisi ile ilişkili kavram ve açıklamalar listelenerek, bunlar içerisinden eğitim yönetimi alanına vurgu yapanlar belirlenmeye çalışılmıştır.Çalışmadan elde edilen sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde; Eğitim yönetimi hakkında gerek lisans gerekse lisansüstü eğitim düzeyinde yazılmış olan kitapların yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarına yeteri kadar yer vermedikleri söylenebilir.Eğitim sistemlerinin işleyişinde görev alacak dolayısıyla astları, üstleri ve denkleri ile ortak amaçlar etrafında birlikte hareket edecek olan öğretmen, eğitim yöneticisi ve denetmen yetiştirme sürecinin, öncelikli olarak kitaplar ve beraberinde program boyutunda yönetimde insan unsurunu konu edinen yönetim psikolojisi alanı açısından daha işlevsel ele alınması, araştırma sonucunda önerilebileceklerdendir.Anahtar Sözcükler: Eğitim Yönetimi, Yönetim Psikolojisi, İçerik Analizi.ÖZETİĞCİ, Güzün,. Eğitim Yönetimi Kitaplarının Yönetim Psikolojisi Alanı Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sivas, 2009.?Eğitim Yönetimi Kitaplarının Yönetim Psikolojisi Alanı Açısından Değerlendirilmesi? adını taşıyan bu araştırmanın amacı, lisans ve lisansüstü eğitim düzeyinde yazılmış olan eğitim yönetimi kitaplarının yönetim psikolojisi alanına yer verme düzeylerini incelemektir.Araştırmanın evrenini Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ile Eğitim Yönetimi kitapları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise nitel araştırmalarda kullanılan amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile oluşturulmuştur. Ölçüt olarak Milli Kütüphanenin web sayfasındaki kitap katalogu esas alınmış ve burada adı geçen, Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ile Eğitim Yönetimi kitapları örneklem olarak seçilmiştir.Bu araştırmada, tarama modellerinden betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak nitel araştırmalarda veri toplama yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmıştır.Eğitim yönetimi kitaplarının yönetim psikolojisi alanı açısından değerlendirilmesi adlı bu araştırmada veri toplama aracı olarak, yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarının yer aldığı bir tarama listesi kullanılmıştır. Bu listenin oluşturulmasında yönetim psikolojisi alanında bu alan adıyla en çok atıfta bulunulan Erol Eren'in (2006) ?Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi? kitabının içindekiler bölümü ölçüt olarak kabul edilmiştir.Verilerin analizinde, nitel veri analiz yaklaşımlarından içerik analizi kullanılmıştır.Ölçüt listede yer alan yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarının Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ile Eğitim Yönetimi kitaplarında yer alma düzeyleri iki aşamada belirlenmeye çalışılmıştır. Bunlardan ilkinde, incelenen kitapların ölçüt listede yer alan yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarına yer verme düzeylerinin ortaya konulması yoluyla, kitaplarda yer alan yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarından ne kadarının eğitim yönetimi alanına aktarılabildiği belirlenmeye çalışılmıştır. İkincisinde ise incelenen kitaplarda ölçüt liste dışında veya ölçüt listeden farklı olarak ele alındığı düşünülen yönetim psikolojisi ile ilişkili kavram ve açıklamalar listelenerek, bunlar içerisinden eğitim yönetimi alanına vurgu yapanlar belirlenmeye çalışılmıştır.Çalışmadan elde edilen sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde; Eğitim yönetimi hakkında gerek lisans gerekse lisansüstü eğitim düzeyinde yazılmış olan kitapların yönetim psikolojisi kavram ve açıklamalarına yeteri kadar yer vermedikleri söylenebilir.Eğitim sistemlerinin işleyişinde görev alacak dolayısıyla astları, üstleri ve denkleri ile ortak amaçlar etrafında birlikte hareket edecek olan öğretmen, eğitim yöneticisi ve denetmen yetiştirme sürecinin, öncelikli olarak kitaplar ve beraberinde program boyutunda yönetimde insan unsurunu konu edinen yönetim psikolojisi alanı açısından daha işlevsel ele alınması, araştırma sonucunda önerilebileceklerdendir.Anahtar Sözcükler: Eğitim Yönetimi, Yönetim Psikolojisi, İçerik Analizi. The aim of this study, which is named ?The evaluation of education management books in terms of management psychology? is to examine the level of reference made to ?managerial pyschology? in books written on education management for undergraduate and graduate studies.Range of the research is combined by the books named ?Turkish Educational System and Management of School?? and `?Education Management??. Criterion sampling which is one of the models used in qualitative research is the sampling model. Book catalogue in National Library?s web page is mainly taken as a criteria and two books named, `?Turkish Educational System?? and School Management??, `?Education Management??are chosen that are referred in this web page.Determining what grade Management Psychology concepts are dealt in the books that `?The Education Management?? and ?Turkish Educational System and Management of School?? will make the part of Management Psychology in Education Management in both theoretical and practical dimensions, be discussed by determining main trends in management which based majorly on human behaviour.Among the scanning models, the descriptional research model is used in this research. The document observing model which is one of the data collection model in qualitative research is used as data collection model.Content analysis approach which is one of the qualitative data analysis approaches, is used for data analysis. A list of Management Psychology concepts and themes is praperad as criteria for content analysis. The book of Erol Eren (2006) named ?Behaviour and Management Psychology? which is cited very much in Management Psychology area is taken as basis.It has been intended to determine to what extend are notions and explanations on the term ?managerial pyschology? considered in books ?Turkish Education System and Education Management? also ?Education Management?, which are in the criteria list. In the first one, it has been aimed to determine to what extend can the notions and explanations in the books be transferred to education management through clarifying the level of reference to management pyschology and explanations in the books listed. In the second, it was intended to list the terms and explanations about managerial pyschology which are thought to have been considered differently from or out of the criteria list and to determine those that emphasize education management.After general assessment of this study, it can be said that the books written about Education Management at the level of undergraduate and postgraduate, have not dealt sufficiently with Management Psychology concepts and processes so far.As a conclusion it is recomended that teacher who will work in the process of the educational system therefore wil be supposed to act for the same aim with their subordinates, superiors and colleagues; must deal more practically with Management Psychology, which is working on mainly human part in management, at the dimensions of book and schooling process of inspector and education manager.Key words: Educational Management, Management Psychology, Content Analysis.
Collections