2005 Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı ile 2013 fen bilimleri dersi öğretim programının öğrencilerin araştırma becerilerine etkisinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Türk Milli Eğitiminin genel amaçları doğrultusunda gelişen ve değişen dünyada yerimizi almak adına eğitimde reform çalışmalarını öğretim programları üzerine yoğunlaştırmıştır. Güncel ihtiyaçlar doğrultusunda yenilenen bu son öğretim programları öğrenciyi kendi öğrenmesinden sorumlu tutmuştur ve öğrenciye araştıran sorgulayan birey rolünü vermiştir.Program değerlendirme çalışmaları ülkemizde öğretmen görüşlerinin alınarak ya da doküman incelemesi yoluyla yapılmıştır. Programın amaçları doğrultusunda öğrencilere kazandırılmaya çalışılan becerilerin süreç sonunda ne ölçüde kazandırıldığına yönelik tespitlerin yapılması önemlidir. Ancak alan yazında bu yönde bir çalışmaya rastlanmadığından bu çalışma ile alan yazına sürece değil sonuca yönelik bir katkıda bulunulmaya çalışılmıştır.Bu çalışmanın amacı, 2005 Fen ve Teknoloji ile 2013 Fen Bilimleri programlarında belirlenen öğrenci rollerinde ortak olarak ifade edilen araştıran ve sorgulayan birey yetiştirme için gerekli olan araştırma becerilerinin öğrencilere kazandırılma durumlarının incelenmesidir. Bu amaca uygun olarak tarama modeli seçilmiş ve bu programlarla öğrenim görmüş öğrencilerin araştırma becerilerinin ortaya konulup karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Balıkesir ilinde öğrenim gören ve tabakalı amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilmiş 1532 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Araştırma Becerileri Testi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda 2005 yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ile öğrenim gören öğrencilerin araştırma becerilerinin 2013 yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ile öğrenim gören öğrencilerden daha fazla geliştiği görülmüştür. Araştırma becerilerinin alt becerileri olarak belirlenen becerilerin de öğrencilere kazandırılma durumları incelenmiştir. Analiz sonuçları, öğrencilerin değişkenleri belirleme becerisinde fark olmadığını ancak araştırılabilir soru belirleme, hipotez kurma, verileri kaydetme ve verileri yorumlama becerilerinde 2005 programı lehine anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. In Turkey, the Board of Education of the Ministry of National Education has focused on reform programs in education in order to take place in the changing and developing world in line with the general objectives of the Turkish National Education. These recent teaching programs, which were renewed according to the current needs, held the student responsible for their own learning and gave the role of the interrogator to the student.Program evaluation studies were conducted in Turkey either by taking the opinions of teachers or through document review. In line with the objectives of the program, it is important to determine the extent to which the skills that the students are trying to acquire are acquired at the end of the process. However, since there was no such study in the literature, it was tried to contribute to the literature by making summative evaluation rather than formative evaluation.The aim of this study is to examine the inquiry skills of students who are required to raise their level of research skills as determined in the student roles of curricula of science courses prepared in 2005 and 2013. For this purpose, it was aimed to determine and compare the inquiry skills of the students who were selected based on survey model. The sample of the study consists of 1532 students in the ninth grade of five high schools in Balıkesir province and selected by stratified purposeful sampling method. The research data were collected by using the Inquiry Skills Test and semi-structured interviews. As a result of the data analyses, it was found that the research skills of the students studying with the 2005 Science and Technology Curriculum improved much compared to the students studying with the 2013 Science Curriculum. The acquisition status of the sub-skills of inquiry skills were also examined separately. Analysis results show that there is no difference in students' ability to determine the variables, but significant differences were found in favour of the 2005 curriculum for the skills of determining research questions, making hypothesis, recording data and interpreting data.
Collections