Pazarlama maliyetleri ve tek düzen hesap sistemine göre muhasebeleştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET PAZARLAMA MALİYETLERİ VE MUHASEBESİ işletmelerin, verimli ve karlı çalışarak, varlıklarım sürdürebilmeleri rekabet etme güçlerine bağlı bulunmaktadır. Rekabet işletmenin rotası, ekonomik gelişmenin anahtarıdır. İşletmelerin rekabet ortamında ayakta kalabilmesi için, üretecekleri ürünü değil, satabilecekleri ürünü, üretmeleri gerekir. Satabilme ise, tüketicilerin istek ve arzularına cevap verecek ürünle mümkündür ki, bu da ancak ve ancak pazarlama ile olabilmektedir. Pazarlama faaliyetlerinin artması, ekonomiyi statik olmaktan kurtarıp, dinamik bir yapıya yöneltmiştir. Tam anlamıyla pazarlama faaliyetlerinin uygulanması, ek iş gücünün devreye sokulmasına neden olur. Ekonomik kalkınmada pazarlama, bir kısım ekonomik etkinlikleri yerine getirerek önemli rol oynar. Pazarlama; ekonomi ve topluma fayda sağlamak üzere, risklere katılanları ödüllendirecek, tekelcileri ve tembelleri iktisadi yönden cezalandırarak, üretimi verimli kılabilmek için talebi saydamlaştırarak arttıracak, faaliyetler zinciridir. Bu zincirin her halkasında ekonomi vardır, ekonomik kalkınmaya katkı vardır. Pazarlamanın ekonomik kalkınmaya katkı sağlayabilmesi için mutlaka planlı yapılması ve araştırmaya dayalı olması gerekir. Başarılı olmak için maliyetleri en aza indirgeyip, kaliteyi yükseltmek şarttır. Bunun için maliyetlerin ölçülmesi, kontrolü ve rapora bağlanması; hem üretim faaliyetleri, hem de pazarlama maliyetleri açısından son derece önemlidir. Pazarlama maliyet muhasebesi yardımıyla, maliyet unsurları arasında gün geçtikçe büyük rakamlara ulaşan pazarlama maliyetlerinin ölçülmesi, analizi ve kontrolü sağlıklı bir şekilde yapılarak, pazarlama yöneticisinin daha verimli kararları alması sağlanacaktır. Pazarlama maliyet muhasebesinin çalışma alam; kayıt, maliyet analizleri ve maliyet kontrolü olarak bölümlenebilir. Pazarlama maliyet muhasebesinin bu unsurları içerebilmesi için, öncelikle iyi bir muhasebe sisteminin kurulması gerekir. Özellikle açılacak yardımcı hesapların iyi tanımlanması ve işletmenin amaçlarını gerçekleştirecek boyutta olmaları gerekir. Bu nedenle, işletmenin pazarlama maliyetsistemi ile ilgili hesap planı hazırlanırken, işletme organizasyon yapışma uyumlu olarak öncelikle pazarlama faaliyetlerine ilişkin sorumluluk merkezlerinin belirlenmesi büyük önem taşımaktadır. Daha sonra her bir sorumluluk merkezine ait çeşitli faaliyetlerin belirlenmesi ve ayrıca her faaliyetin maliyet unsurlarının tespiti şarttır. Ülkemizde hem pazarlama anlayışının, hem de pazarlama maliyet muhasebesi sisteminin tam olarak yerleşmesi için; tüketici bilincinin geliştirilmesi ve tüketicilerin rasyonel hareket etmelerinin sağlanması gerekir. Tüketicilerin eğilimlerinin tespiti ile, hala `ne üretirsem onu satarım` anlayışı ancak bu yolla yıkılabilir. Ancak o zaman işletme yöneticileri ürettiklerini diledikleri fiyattan satabilirim düşüncesinden uzaklaştırılır ve maliyetlerle ilgilenme fırsatım elde edebilirler. 21. Yüzyıla doğru ülkemizin dış ticaretteki çok yönlü ilişkiler düzeyini iyi tanımlaması ve dünya pazarlarında kendisim pazarlama anlayışı ve bu anlayışın getireceği sistemle ne şekilde tanıtacağım belirlemesi gerekmektedir. ABSTRACT THE MARKETING COSTS AND COST ACCOUNTING That businesses should be able to maintain their existences by working productively and profitably depends on their power of competion (rivalry). Competition is the course of business and the key of economic development. To be able to survine in the competition environment gusinesses must produce the goods they will be able to sell, not the goods they will produce. As for being able to sell, it is only possible by the products that will meat consumers demonds and desires, and this canbe realized only with marketing. The increase marketing activities caused the economy to direct to a dynamic structure by setting it free form being static. In fact, using the marketing activities entirely can also cause additional work power to exist. Marketing in economic development plays an important role by carrying out some economic activities. Marketting, in order to make profit for the society and economy; is a chain of activities that will reward the risk bearers, punish the monopolists and lazy ones economically, enable production to be prolific and meet and increase the demand. Economy exist at every stape of this chain and contributes to economic development. In order to marketing should be able to contribute to economic development, it should be planned perfectly and has to depend on research. To be successful, it is compulsory to decrease the cost, least level and raise the qualty. For that reason, the calculation, control reporting of the costs are highly important in that both production activities and marketin cost. With the help of marketin cost accounting, calculation, analysis and control of marketing activities that reach to great figures among the cost elements day by day will make it possible that marketing managers should make more prolific and sound decisions. The operation field of marketing cost accounting can be divided into as record, cost analyses and cost control prior to, establishing a good accounting system is evitable so that marketing cost accounting can combine these elements.Particularly, the auxiliary accounts to be opened should be defined thoroughly and should be at the level that will realize the aims of the business operations. For that reason, during the preparation concerning with the account plan of marketing cost system, determination of responsibilty centers related with marketing activities particularly, accordance with the structure of business management organization should be given great importance. Later on the determination of various activities belonging to each responsibilty center and additionaly, the determination of cost elements of each activity is compulsory. In our contry, to replace both the marketing system of cost accounting and marketing understanding, improvement of consuremr's comsciousness completely and providing of actions of consumers rationally are essential. With the determinations of consumers tendencies, the understanding of `I sell what ever A produce` is only refited in this way. Only then, the thought of business operation administrators concerning they will be able to sell their goods for the price as they wish is kept away and they may get the opportunity of being interested in costs. Towards twenty first century, it is necessary that our country define the level of multi - lateral relations ships in the foreign trade and hawe the understanding of marketing itself in the world trade and state in what may it would introduce itself.
Collections