The Role of stylistic study in the understanding of literary texts: A case study on Virginia Woolf`s Mrs Dalloway
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
SUMMARY (TURKISH) Edebi metin okuyucuları ve özellikle İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencileri, metinleri derinlemesine anlama ve değerlendirme aşamasında sık sık sorunlarla karşılaşmaktadırlar; dolayısıyla bu tezde sunulmak istenen konu metin üzerinde dil özelliklerini, yazara özgü dilsel, yapısal ve biçemsel kullanım tarzlarım inceleyerek üslup çalışması yapmak ve bunları İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin istifadelerine sunmaktır. Bu araştırma için kaynak olarak seçilen yirminci yüzyıl İngiliz yazan Virginia Woolf un başyapıtlarından olan Mrs Dalloway'in iki sayfalık alıntısı üzerinde yapılan uygulamalı sınıf üslup çalışması ve bunun sonucunda toplanan verilerin analizi, İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin metni ve yazarın kullandğı 'bilinçaltı akışı' tekniğini anlamada karşılaştıkları sorardan açığa çıkarmaktadır. Çalışma bu nedenle dil öğretmenleri ve öğrencileri için büyük bir önem taşımaktadır. Birinci bölümde, biçembilim ve edebi metinlerin anlaşılabilirliği arasındaki ilişki anlatılır; iki ünlü dilbilimci olan Geoffrey Leech ve Michael Short'un dil ve üslup tanımlamalarına yardımcı dil kullanım tarama listesi tanıtılmaktadır. Ayrıca Joseph Conrad'ın The Secret Sharer ve D.H Lawrence' in Odour of Chrysanthemums adlı eserleri üzerinde yaptıkları örnek üslup çalışmaları irdelenmektedir. İkinci bölümde, dilbilim ve dil öğrenimi ve öğretimi, üslup, 'bilinçaltı akışı' tekniği ile ilgili kısa kuramsal bilgiler verilmekte, üslup ve yazar arasındaki ilişki anlatılmaktadır. Ayrıca Virginia Woolf hakkında kısaca bilgi verilmekte; Mrs Dallowav adlı eseri tanıtılmaktadır.Üçüncü bölümde, Mrs Dallowav'den alınan alıntı üzerinde yapılan üslup çalışmasına yer verilmektedir. Bu çalışma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümü birinci sınıf öğrencileri ile 1997 yılı Mayıs ayının birinci ve ikinci haftalarında gerçekleştirilmiştir. Dördüncü bölümde, üslup çalışmasının sonuçlan değerlendirilmiştir Ill ABSTRACT This study was carried out to question the relation of stylistic study to the profound understanding of such texts and show how it motivates students of English Language and Literature to learn and read literature by analysing stylistically the extract taken from Virginia Woolf s Mrs Dalloway in which the writer successfully used 'the stream of consciousness' technique. The aim of this study was to explain the problems that the students of literature face in the understanding of literary texts and demonstrate the practical use of a stylistic case study in which every word, every sentence is studied one by one by students. This thesis emphasises the necessity of making a stylistic study of the literary text for deep understanding and to show the fact that the more the students learn about the stylistic variants and particular linguistic features of the text the better the understanding will be. The analysis of this stylistic case study and data was gathered as a result of research which was carried on during the academic year of 1996-1997. Chapter I explains the relationship between stylistics and understanding literary texts and presents the linguistic and stylistic checklist suggested by the two linguists; Geoffrey Leech and Michael Short (1981). In addition, examples of stylistic analyses carried out by these two linguists on the extracts taken from The Secret Sharer by Joseph Conrad and Odour of Chrysanthemums by D.H. Lawrence are referred. Chapter II introduces the relationship between language, style, and the author and briefly defines 'style' and the 'stream of consciousness' technique.IV It also explains the relation between the author and his or her style; gives brief information about Virginia Woolf and her best masterpiece Mrs Dalloway. Chapter III contains the stylistic case study which was conducted in a classroom of the first year students in the English Language and Literature department of Çanakkale Onsekiz Mart University during the first and second week of May, 1997. Chapter IV presents the outcome of the application of the study and the concluding remarks of the research.
Collections