İlköğretim okulu müdürlerinin öğretmenlerle kurdukları iletişim yeterlikleri ve iletişime engel teşkil eden davranışları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı, Çanakkale merkez ve ilçelerinde 4306 sayılı kanun öncesinde kurulmuş ilköğretim okullarında görev yapan müdürlerin iletişim kaynağı olarak öğretmenlerle kurdukları iletişim yeterlikleri ve iletişime engel teşkil eden davranışlarını ortaya koymaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için iletişim süreci ve bu süreçteki bütün öğeler, çeşitli boyutlarıyla irdelenmiştir. İlköğretim okulu müdürlerinin iletişim kaynağı olarak iletişim yeterlikleri, kendilerinin ve öğretmenlerin görüşleri alınarak belirlenmiştir. Ayrıca, ilköğretim okulu müdürlerinin iletişim kaynağı olarak yeterlikleri cinsiyet, eğitim durumu ve kıdem değişkenleri açısından öğretmen görüşleri alınarak araştırılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından literatür taraması yapılmış, uzman görüşleri de alınarak araştırmanın amacına uygun ölçme aracı geliştirilmiştir. Anket yoluyla elde edilen veriler yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, ve varyans analizi teknikleri ile çözümlenmiştir. Araştırma evreninde tüm ilköğretim okullarında görevli 34 müdür ve 410 öğretmen yer almaktadır. Cinsiyet değişkeni açısından bakıldığında öğretmenler, iletişim kaynağı olarak ilköğretim okulu müdürlerini oldukça yeterli bulurlarken t-testi sonuçlarının da bu bulguyu doğruladığı gözlenmektedir. İlköğretim okulu müdürlerinin `iletişim sürecinde,iletişim kaynağı olarak `amaç belirleme, kanal seçme ve kullanmada mesleki kıdem; mesaj düzenleme ve aktarmada öğrenim durumu boyutlarında; `iletişime engel teşkil eden davranışları` nda ise, yetkiyi güçlendirmede bilgileri öğretmenlerden gizleme, mesajların gereği yapılmadığında yetkiye başvurma, formal kanalları kullanma ve informal kanalların önemini kavrayamama` davranışlarına yönelik varyans analizi sonuçlarında okul müdürleri ve öğretmenlerin arasında manidar faklılıklar gözlenmiştir. The general aim of this research is to reveal the communicative competence and their behavior constituting obstacles to their communicating primary school directors with primary teachers in primary-education schools, founded prior to the act of law (4306), in the towns and center of Çanakkale, In order to realize this goal, the communicative process and all the elements in this process were dealt with in their various aspects. The communicative qualification of the primary-education directors, as a source of communication, were determined by resorting to their own and teachers' viewpoints. Besides, the qualification as a source of communication, of the primary-education directors was investigated by taking teachers' views into consideration in respect of their sex, educational status and seniority variables. A survey model was used in the research. Review of the literatüre was made by the researcher and by taking specialists' viewpoints into consideration, a mesurement survey was developed in accordance with the aim of the research. The data obtained via a questionnaire were analysed with the techniques of percentage, frequency, average, standart divergence, t-test and variation analysis. In the reserach, all 34 head-masters and 410 teachers employed in primary-education schools participated in this survey. In regard to sex variation, when the teachers found the primary education directors quite satisfactory as a source of communication, it was observed that the results oft-test also confirmed this finding. Significant differences were found between primary school directors and primary teachers attitutes and behaviour according to the results of the variance analysis concerning the dimensions of` determining the objektives vocational status in selecting and useing the channel, educational status in arranging and transfering the message, as a source of communication in the communication process, and cornerning the behaviours constituting obstacles to communication, related to strengthening the autority, concealing the information from teachers resorting to the authority, when messages are not carried out, using formal channels and not being able to understand the importance of informal channels.
Collections