Anadolu öğretmen lisesi müdürlerinin yeterlikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
i ÖZET Bu araştırmanın problemi, yeterlik yaklaşımını anadolu öğretmen lisesi müdürleri için kullanmak ; bu yöneticilerin yeterliklerini yeterlik konuları açısından değerlendirmektir. Araştırmanın amacı hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim programlarının geliştirilmesine temel olarak alınacak yönetici yeterlikleri için anadolu öğretmen lisesi müdürlerinin göstermesi gereken ve göstermekte olduğu yeterlikleri, yakın görev ilişkisi bulunan öğretmen ile üst ve orta düzey bakanlık yöneticileri ve kendi algılarına göre saptanması ve sıralanmasıdır. Araştırmanın evrenini 74 anadolu öğretmen lisesi müdürü, bu okulların öğretmenleri ile Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü üst ve orta düzey yöneticileri oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde ; araştırmaya katılanların kişilik özelliklerine ilişkin dağılımları frekans ve yüzde ile incelenmiştir. Herbir yeterlik ifadesinin ne derece gösterilmesi gerektiği ya da gösterilmekte olduğuna ilişkin betimsel incelemede aritmetik ortalama kullanılmıştır. Deneklerin görüşleri arasında bir faklılaşma olup olmadığı bir boyutlu varyans analiziyle test edilmiştir. Varyans analizinin anlamlı çıkması durumunda hangi gruplar arasında bir farklılaşma olduğunu saptayabilmek için en küçük önemli farklar testi (LSD) uygulanmıştır. Herbir yeterlik ifadesinin ne derece gösterildiği ve gösterilmesi gerektiğine ilişkin değerlendirmelerin farklılaşıp farklılaşmadığı ilişkili t testi ile test edilmiştir.Analiz SPSS istatistik programında yapılmış, anlamlılık testlerinde a =.05 düzeyi esas alınmıştır. Ancak.01 düzeyinde anlamlı çıkan durumlara işaret edilmiştir. Okul müdürlerinin göstermesi gereken yeterliklerin değerlendirilmesinde denek gruplarının en yüksek puanı verdiği yeterlikü `okulu bir bütün olarak ele alma ve bölünmesini önleyebilme`, en düşük puanı verdiği yeterlik ise `okuldan mezun olanları izleyebilme` dir. Okul müdürlerinin göstermekte olduğu yeterliklerini değerlendiren tüm grup, değerlendirmelerinde en yüksek puanı `kamu yararını gözetebilme` yeterliğine en düşük puanı da `okuldan mezun olanları izleyebilme` yeterliğine vermişlerdir. Denekler okul müdürlerini daha çok yazılı kanun ve yönetmelikleri uygulamada başarılı, ancak informal ilişkilerde aynı derecede başarılı görmemektedirler. iii SUMMARY The problem of this research is to use the approach of adequacy for high school directors and to eveluate the adequacy subjects. The aim of this research is to help the Anatolian Teachers High School directors develpp programs for preservice and inservice training, to determine and to order the performed adequacies and anticipated adequacies of directors by evaluating the responses of teachers, medium and high ciass mahegers from ministry and themselves. The population of this research is 74 Anaiition Teachers High Schoi directors, the teachers of these schools, and the medium and high class manegers from ministry. Personal characteristics of the population were examined from the poinî of distribution (percent) and frequency. Arithmetic mean was used in descriptive analysis of performed adequacies and anticipated adequacies. Single dimension variance analysis was used to determine the differencies withtn the subject. Least significant difference test (LSD) was applied after obtaining logical varience anaiysis. Relational t test was used to find the differencies coming from subjects. The analysis was performed by SPSS stastistical program and a was taken as 0.05. But sometimes a = 0.01 was olso mentioned. From the responses coming from population the anticipoted adequacy of `to hold the school as unique and to keep the unity` had the top point and the adequacy of `follow up study of graduated students` had the minimum point. On the other hand, on the evaluotion of performed adequacies, ` the attention of public benefit` had the top point vvhile `follovv up study of graduated students` had the minimum point.IV According to subject, the school directors are very succesfull for applying the written laws and requlations but they are not succesfull for informal relations.
Collections