İlköğretim fen bilgisi programının uygulamaya dönük yeterliliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın problemi ilköğretimde fen öğretiminin uygulamaya dönük yeterliliğinin hangi düzeyde olduğunu tesbit etmektir. Araştırmanın temel amacı, ilköğretimde fen öğretiminin uygulamaya dönük yeterliliğini, Bloom'un aşamalı sınıflamasına göre belirlenen yeterlilik alanlarım ölçüt alarak değerlendirmektir. Değerlendirilen yeterlilik alanları, a-Fen bilgisi programında yer alan bilgiler arasında bağlantı kurarak açıklamalar yapma ve ilgili örneklere yenilerini ekleme, b-Programda yer alan bilgilerini işe koşarak verilen durumun sebeplerini açıklama, c-Programda yer alan bilgilerini işe koşarak verilen durumun sonucunu yordama, d-Konuyla ilgili mevcut uygulamaların doğurduğu sonuçlan kestirebilme, e-Çevrelerindeki problemlere çözümler sunabilme'dir. Araştırmada yararlanılan öğrenci guruplarına 50 soruluk çoktan seçmeli test sontest olarak uygulanmış, Veriler cinsiyete, şehirdeki semtlerdeki sosyo-ekonomik farklılığa, köy ve şehire göre, genel başarı ve her bir yeterlilik alanındaki basan olarak düzenlenerek, basan farklarının anlamlılığım ve genel başarıyı tesbit etmek için kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre uygulamaya dönük yapılan eğitimdeki genel başarının aritmetik ortalaması x=18.6'dır. Basan yüzdesi %37'dir. Bu basan oldukça düşük olup, ilköğretim fen programının yeniden düzenlenmesi gerektiğini ortaya çıkarmıştır. Yeterlilik alanlarındaki genel basanda a-Programda yer alan bilgiler arasında bağlantı kurarak açıklamalar yapma ve ilgili örneklere yenilerini ekleme %47.84, b-Programda yer alan bilgilerini işe koşarak verilen durumun sebeplerini açıklama %42.53, c-Programda yer alan bilgilerini işe koşarak verilen durumun sonucunu yordama %35, d-Mevcut uygulamaların doğurduğu sonuçlan kestirebilme %25.17, e- Çevrelerindeki problemlere çözümler sunabilme %34.5 'tir. Uygulamaya dönük basanda, cinsiyet açısından genel basanda anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Şehirdeki basanda üst sosyo-ekonomik semtlerdeki öğrencilerin genel başarıları, alt sosyo-ekonomik semtlerdeki öğrencilerin genelbasanlarından anlamlı derecede farklı çıkmıştır. Köy ile şehirdeki öğrencilerin genel basan farklarının anlamlılığı testine göre şehirdeki öğrenciler anlamlı derecede başarılı olup, bu anlamlılık sosyo-ekonomik durumu iyi olan semtlerde öğrenim gören öğrencilerin basanlarından kaynaklanmaktadır. Uygulamaya dönük basanda, yeterlilik alanlarına göre yapılan, `başarının anlamlılığı testinde` cinsiyete, şehirdeki sosyo-ekonomik farklılığa ve yerleşime göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Bu durum, öğrencilere üniteler yoluyla yetenek ve yeterliliklerini arttıracak fırsatları sağlama bakımından genel bir eksikliğin göstergesidir. u SUMMARY The problem of this research is to determine the adequacy of science training in practice in primary schools. The initial purpose of this research is to assess adequacy of science, training according to Bloom's taxonomy of higher level questioning strategies rule. Adequacy fields which are assessed; a-to make explanations with relations among information in science curriculum and to add new examples, b-to realise reasons of the situations with their knowledge in science training, c-to perceive the results of the situations in science curriculum, d-to gauge current practices related with subject, e-to provide correct solutions for the problems which are arised from their environment. A test which has fifty mulitple questions is given to the students which are tested in research. Data were determined according to sex, socio-economic differences in the areas; such as rural and urban. General success and each success within each adequacy field is arranged and used to see the meaning of success differences. According to the results derived from research the portion of general success is 37% in practice training, this success is relatively low; it implies that the curriculum of science in primary schools should be redesigned. General succes in adequacy fields; a-the ratio of making explanations referring to the knowledge in science curriculum and adding new examples to the current one is 47.84%, b-the ratio of realisation of reasons in science curriculum knowledge is 42.53%, c-the ratio of gauging the result of given situations in science curriculum knowledge is 35%, d-the ratio of estimating the results of current practices is 25.17%, e-the ratio of providing solutions to the environmental problems is 34.5%. There were not found any significant difference in general success in practice concerning sex. The level of success of the students between high socio-economic conditions in urban and low socio-economic conditions in rural areas is relatively variable. The meaning of success in urban and rural areas' students success is the 111reason that students in urban areas are more successful than others. Because they are from a society which has higher socio-economic conditions. There is not any worthwhile difference in `success meaning test` in practice success concerning sex, difference in urban socio-economic conditions and residency place. This is a sign of unability that students might be increased their abilities and skills, having reasons of those goals. IV
Collections