dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırmanın problemi, Çanakkale İli, Ortaöğretim Okul Yöneticilerinin Türk Eğitim Felsefesini algılama düzeylerini ortaya koyarak; yetersizliğin giderilmesi konusunda önerilerde bulunmaktır. Ortaöğretim Okul Yöneticilerinin eğitim felsefemizi algılamada yeterlilik göstererek, bu doğrultuda görev yapmaları beklenilmektedir. Bu yeterlilik düzeyinin okul yönetimi ve Türk Milli Eğitiminin amaçlarını okul yönetimi ve Türk Milli Eğitiminin amaçlarını gerçekleştirme açısından önemi son derece büyüktür. Araştırmanın birinci bölümünde, araştırmanın konusu, amacı, önemi, varsayımı, sınırlılıkları ve tanımları hakkında teorik bilgilere yer verilmiştir. Araştırmanın evrenini 158 Ortaöğretim okul yöneticisi oluşturmaktadır. Evreni temsil eden bu yöneticilere resmi yollardan ulaşılarak geçerliliği ve güvenirliği Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesinde görevli dört uzman tarafından test edilmiş olan 25 adet soruyu cevaplamaları istenmiştir. Deneklerin görüşleri arasında bir farklılık olup olmadığı bir boyutlu varyans analizi ile test edilmiştir. Varyans analizinin anlamlı çıkması durumunda en küçük önemli farklar testi (LSD) uygulanmıştır. Analiz SPSS İstatistik Programında yapılmış, anlamlılık testlerinde a=05 düzeyi esas alınmıştır. Elde edilen verilerde yöneticilerin; Yöneticilikteki kıdemlerine göre verdikleri cevaplarda; Türkiye'de eğitim felsefesinin uygulamaya geçirilmesinde yönetsel ve politik faktörler önemli rol oynamaktadırlar, eğitim felsefesinin bulguları, eğitim sistemimize yeterince yansıtılmaktadır, ülkemizde bilim adamları, felsefeciler ve yöneticiler giderek eğitim felsefesi alanına yönelmektedirler, okullarımız, öğrencilere eğitim araçlarını kullanma yeteneğini iyi bir şekilde kazandırmaktadır, eğitim ortamında öğrenci, kendi sorumluluğuyla yüz yüze getirilmektedir ve ortaöğretim programlarımız,rekabet yerine işbirliğini, sevgi ve arkadaşlığı teşvik etmektedir sorularında farklı grupların cevaplan arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Meslekteki kıdemlerine göre verdikleri cevaplarda; eğitim felsefesinin bulguları, eğitim sistemimize yeterince yansıtılmaktadır, ülkemizde bilim adamları, felsefeciler ve yöneticiler giderek eğitim felsefesi alanına yönelmektedirler, eğitim ortamında öğrenci, kendi sorumluluğuyla yüz yüze getirilmektedir, ortaöğretim programlarımız, öğrenci açısından önemli görünen, problemleri çözmeyi gaye edinmiştir ve öğretmenlerimiz zamanı iyi değerlendirmekte önemsiz, anlamsız ve kısır tartışmalarla zamanı ziyan etmemektedirler sorularında farklı grupların cevapları arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Branşlarına göre verdikleri cevaplarda ise; eğitim sistemimiz, temelde, öğrenciyi gelişen dünyaya ayak uydurabilecek bir şekilde yetiştirmeyi gaye edinmiştir, eğitim sistemimiz, sıkı disipline, pasif öğretime ve apayrı çekiciliğe karşıdır, okullarımız, öğrencilere eğitim araçlarını kullanma yeteneğini iyi bir şekilde kazandırmaktadır ve öğretmenlerimiz, öğrencileri için iyi bir araştırmacı, rehber ve kaynak bir kişi niteliklerini taşımaktadırlar sorularında farklı grupların cevapları arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Bulgularda, erkek öğrencilerin bayan meslektaşlarından daha deneyimli oldukları göze çarpmış ve erkek yöneticiler ankette yer alan ifadelere bayanlara oranla daha olumlu yanıtlar vermişlerdir. ııı | |