Türkiye`de yerel yönetim birimi olarak belediyelerin personel yapısı ve sorunları (Çanakkale ili belediyelerinin personel yapısı üzerine bir araştırma)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET Türkiye'de belediyeler temsil niteliği en fazla, halka en yakın ve en güçlü yerel yönetim birimidir. Ancak, günümüzde belediyeler, belde halkının yerel nitelikteki ihtiyaçlarını karşılama noktasında birçok sorun ile karşı karşıya bulunmaktadır. Kamu ya da özel olsun tüm örgütlerin temel unsuru insandır. Yerel yönetim birimi olarak belediyeler de insanlardan oluşmuş bir örgüttür. Dolayısıyla, belediyelerin yerel halkın ortak nitelikteki ihtiyaçlarını karşılamaları noktasındaki başarı ya da başarısızlıkları büyük ölçüde bünyelerinde barındırdıkları insan unsuruna, değişik bir ifade ile personele bağlı bulunmaktadır. Personeli sayıca ve nitelik bakımından yeterli, yetişmiş elemanlara sahip belediyeler ancak bu şekilde bulundukları beldeye ve belde halkına gerekli şekilde hizmet sunabilirler. Belediyelerde, `seçimle gelen görevliler` ve `diğer görevliler` olmak üzere iki tür personel bulunmaktadır. Seçimle gelen görevliler, her yerel yönetim seçimleri sonucunda değişen belediye başkanı, belediye meclis üyeleri olup bu çalışmanın kapsamı dışında bırakılmıştır. Diğer görevliler ise, memurlar, daimi kadrolu işçiler, geçici işçiler ve sözleşmeli personeldir. Belediye personeli üzerinde merkezi yönetimin çok geniş ve çeşitli alanlara yönelik vesayeti en temel sorun olarak görünmektedir. Memurlara ödül verilmesinden belediyede çalışan en küçük derecedeki bir memurun kadro derecesinin değiştirilmesine kadar personeli ilgilendiren hemen tüm alanlarda merkezi yönetimin bir kuruluşunun ya onayı ya da kararı gerekmektedir. Bu ölçüde vesayet uygulaması belediye personeliniolumsuz yönde etkilemekte, verimini düşürmektedir. Dolayısıyla beldeye ve belde halkına etkili, verimli ve ucuz hizmetlerin götürülmesi de bu noktada engellenmektedir. Personel ile ilgili olmak üzere, belediyelerin bu noktada özerkliklerini arttırıcı tedbirlerin alınması ve yasal ve yapısal değişikliklerin kısa bir sürede çıkarılarak uygulamaya konulması kaçınılmaz bir zorunluluk olarak bulunmaktadır. VI SUMMARY Municipalities are public institutions that are responsible for meeting common needs of local public. Municipalities are the most effective institutions within local governments in Turkey. However today municipalities are face to face with many problems. Problems related with staff comes first between these problems. Whether it is public or private all of the organizations' basic element is human. Also municipalities are the organizations formed by humans. Owing to this the success or the failure of the municipalities depend on their staff. Only the municipalities that have adequate personnel from the point of both number and quality can be successful. There exists control of central government in many and various areas on municipality staff. This control effects the municipality staff in negative way and reduces their productivity. Legal arrangements about the staff must be immediately made and the precautions that will increase the autonomy of the personnel are inevitable.
Collections