İlköğretimde Türkçe eğitimi ve öğretimi (2. kademe)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada, Türkçe eğitim ve öğretiminde büyük bir verimsizlik olduğu gerçeğinden yola çıkılarak, ilköğretim II. Kademede (6. 7. 8. sınıflar) bu verimsizliğin sebepleri tespit edilmeye çalışılmıştır. III bölümden meydana gelen çalışmanın I. Bölümünde; dil, anadili, anadili öğretiminin fert ve toplum açısından önemi ve Türkçe'nin eğitim ve öğretiminin tarihi gelişimi hakkında bilgi verilmiştir. II. Bölümde ; dil becerilerinin geliştirilmesi konusu ele alınmıştır. Bu başlık altında dil becerisi olarak adlandırılan anlama ve anlatma becerileri, dolayısıyla anlama becerisini oluşturan dinleme ve okuma, anlatma becerisini oluşturan konuşma ve yazma konusu incelenmiştir. Bu çalışmalar sırasında anadili (Türkçe) dersinin bir bilgi dersi olmaktan çok, bir beceri ve alışkanlık kazandırma dersi olduğu, bu beceri ve alışkanlıkların nasıl kazandırılması gerektiği tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu bölümün son konusu olarak dilbilgisi öğretimi incelenmiştir. III. Bölüm ise; Türkçe Eğitim ve Öğretimi'nin meseleleri ele alınmıştır. Türkçe eğitim ve öğretiminin bugün istenilen seviyeye ulaşmasının sebeplerinin, ya bu eğitimi veren öğretmenlerden, ya bu eğitim sırasında kullanılan araç - gereçlerin eksikliği yahut yetersizliğinden, ya da bu eğitim ve öğretim için kullanılan teknik ve yöntemlerin uygun olmaması veya eksikliğinden olabileceği mantığından hareket ederek, bu unsurlar teker teker ele alınarak incelenmiştir. En önemli unsur olarak görüldüğünden dolayı da öncelikli ve ağırlıklı olarak öğretmen konusu ele alınmıştır. Öğretmenin seçimi ve yetiştirilmesi ayrı ayrı incelenmiştir. Özellikle Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenini seçerken çoğunluğu üniversite sınavında şıkları doğru tahmin edip hasbel kadar bu bölümlere girmiş kişilerden değil, bu konuda yetenekli kişileri seçebilen bir sistemle bu bölümlere öğrenci seçilmesi gerektiği çünkü; Türkçe dersinin bir bilgi dersinden ziyade beceri dersi olduğu gerçeği önemle vurgulanmıştır. Öğretmenin yetiştirilmesi konusunda ise, yine bu istekli ve yetenekli öğrencilerin seçiminden sonra bugün uygulanan fakülte eğitiminin yanında buraya kadar gelmeden önce orta öğretim döneminde (Anadolu Öğretmen Liseleri) öğretmenlik mesleğine hazırlık yapılmalı, bu listeler yaygınlaştırılmalı, hatta öğretmen olacak kişilerin çoğunluğu bu liselerden eğitim fakültelerine gelmeli böylece bu mesleğin ciddiyetini önemini çok daha uzun süre teneffüs etmelidir. Gibi bu ve buna benzer araştırma ve öneriler daha detaylı olarak sunulmuştur.II Türkçe eğitimi ve öğretimi kullanılan araç - gereç konusunda ise; Batıda anadili eğitimi verilirken kullanılan araç - gereçlerin özelliklerinin nasıl olduğu ve ne şekilde yararlanıldığı bu konuda yapılan araştırmalardan tespit edilmiştir. Mesela, kullanılan ders kitaplarında satır uzunluğunun ne kadar olması gerektiği, harf büyüklüklerinin yaşlara göre kaç punto olacağı vb. ilmi araştırmaların sonuçlan ülkeler değiştiğinde de pek fark etmediğinden dolayı aynı aynı şekilde uygulanabilmektedir. Bu ve buna benzer araç -/ gereçlerin Türkçe eğitim ve öğretiminde olumlu bir şekilde kullanılması için gerekli inceleme sonuçları tespit edilmiştir. Yine Türkçe eğitim ve öğretimi konusunda uygulanan teknik ve yöntemler incelenmiştir. Bu yöntemlerden özellikle ünlü Amerikalı eğitimci J. B. Bloom'un `Tam Öğrenme Metodu` üzerinde ağırlıklı olarak durulmuştur. Bloom'un `işin başından beri olumlu öğrenme şartları sağlanmış, ise, dünyada herhangi bir kişinin öğrenebileceği her şeyi hemen hemen herkes öğrenebilir`. Düşüncesiyle geliştirdiği bu yöntem Türkçe Eğitimi ve Öğretimi felsefesine de uymaktadır. Zaten anadili öğretiminde amaç; kişiler arasında farklar yaratılmasından ziyade, en alt seviyedeki kişide bile Türkçe'yi yeteri derecede ve hatasız olarak kullanabilmeyi ulaşılması gereken hedef olarak almalıdır. Bu amaçla bu amaçla bu yöntemin Türkçe eğitim ve öğretiminde nasıl uygulanması gerektiği konusunda tesbitlerde bulunulmuştur. HI SUMMARY Setting aut from the reality of being a great deal of unproductiveness in Turkish education, it has done a study to realise the proposals of solution which are defined with the scientific exploring about the reasons of these unproductiveness in the primary education's second level (classes 6.7.8.) By the way of relation with the subject after making the definitions of language and native language firstly, the importance of the education of the language and native language was emphasised by the respect of individual and society. After the historical process of the education of native language was investigated, it has been investigated the skills of understanding and telling consequently listening and reading skills which occurs understanding skills and speaking and writing skills as the telling skills in the first chapter of this study which has two chapters. During this study, it has been tried to be defined with the exploring about this subject which are made in the west that the education of the native language is a lesson of gaining skills and habits instead of an information lesson, and how and what way these skills and habits will be gained. It is to pull the aim of grammatical education to the line of serving to develope their ability, to tell their will correctly and well with whether writing or words, to use their native language best, observing its usage lively, instead of making memorised some rules and definition to the student `saving them from the mistake which aims making found correct alternatives in the university exam such as Mathematical formulas applied at present.` it is hereby studied to define that is needed what is done or not. Today, Turkish education is not at the level wanted. It's reason is either teacher who gives this education or the insufficiency and deficiency of tools and materials used during this education or unfitableness of the technique, methods and strategies used for this education. Setting out of this logic, in the second chapter first of all the subject of teacher has been investigated due to be seemed as a most important factor after investigating all the factors one by one. It has been investigated whether the choice of teachers or their training separately. Especially Turkish lesson is an ability lesson in excess of an information lesson. By this means the choice of Turkish teacher is rented necessary from between the qualified people an this subject. If a physical education teacher doesn't want the student to make the activity which he can't make, by himself, Also a Turkish teacher doesn't want the student to speak regularly although he speaks local dialect. Therefore, Turkish teacher or the teacher of. Turkish language and literature must be chosen with a method which can choose capable people about this subject not from the people who attend to this division by chance guessing the correct alternatives in the university exam. It is offered investigation and suggestion concerning this subject. As for the training of teachers, after the choice of willingly and capable students for this charge, preparation for teachery must do at Anatolian teachery high school during the seconder education process before coming to the faculty education which is applied a period of four year at present and this high school must be generalised even the people-who will be teacher-must come to the Education Faculty from these high schoolsIV so they must breathe the importance and seriousness of this job for a langer time. It is presented exploring and suggestions like this. About the means and materials used during the Turkish education, it has been determined how the characteristics of the means and materials- used while giving native language education in the west - are. And it is determined what sort of way will benefit from the exploring done. For example how long the lines in the books must be what size of letters will be, according to the ages etc. can being applied in the same way, because the results of. Scientifically exploring doesn't differ when the countries change. The are needed for using of this means and materials in Turkish education. Also, the methods were investigated which are being applied in the subject of Turkish education. Especially, it has been insisted on The Perfect Learning Method seriously. This method was found by Bloom from America who is the most famous trainer. He says that nearly everybody learns everything of which someone in the world can learn it the positive learning conditions were provided since the beginning of the affair. This method developed by Bloom was fitted to Turkish education philosophy too Turkish lesson must receive the using of Turkish without fault and sufficient degree as an aim which is needed to arrive for a person on the lowest level incited of being created - difference between people. There fore a dialy plan of Turkish lesson was done which consists method.
Collections