Sınıf öğretmeni adaylarında eleştirel düşünce yönelimleri ile eğitim inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sınıf öğretmeni adaylarında eleştirel düşünce yönelimleri ile eğitim inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi Günümüz dünyasında çağdaş eğitim inançları doğrultusunda eğitim gören, eleştiren, sorgulayan, analitik düşünen, problem çözme becerisine sahip olan bireyler diğerlerine oranla toplumda hep bir adım daha öndedir. Bu araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme yönelimleri ile eğitim inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca araştırmada, eleştirel düşünme yönelimleri ve eğitim inançlarının `cinsiyet, sınıf, aile gelir durumu, anne-baba eğitim durumu,algılanan anne-baba tutumu,yaş` değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda çalışmada betimsel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Tarama modelindeki araştırmanın çalışma evrenini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı Dumlupınar, Afyon Kocatepe ve Uşak Üniversiteleri Eğitim Bilimleri Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören toplam `432` sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında `Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği` ve `Eğitim İnançları Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, betimsel istatistikler, Kruskal-Wallis testi, Korelasyon analizi, Çoklu Regresyon analizi, Mann Whitney U testi ve Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucu elde edilen bulgular, sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme yönelimleri ile eğitim inançları ve alt ölçekleri (ilerlemecilik, varoluşçuluk, yeniden kurmacılık, daimicilik) arasında pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir.Fakat `esasicilik` alt ölçeği ile eleştirel düşünme yönelimi arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Başka bir ifadeyle sınıf öğretmeni adaylarının ilerlemeci, varoluşçu, yeniden kurmacı ve daimi eğitim inançları puanları artıkça eleştirel düşünme yönelim düzeyleri de pozitif yönde artmaktadır. Ancak bu durum esasicilik eğitim inancı için geçerli değildir. Ayrıca eğitim inançlarının kendi aralarında da (ilerlemecilik, varoluşçuculuk, yeniden kurmacılık, daimicilik) pozitif ve (esasicilik) negatif ilişkiler vardır. Eleştirel düşünme yöneliminin eğitim inançları arasındaki ilişki kalitesi büyükten küçüğe; ilerlemecilik >varoluşçuluk> yeniden kurmacılık > daimicilik >esasicilik olarak tespit edilmiştir.Anahtar kelimeler: Sınıf öğretmeni adayları, eğitim inancı, eğitim felsefesi, eleştirel düşünme, eleştirel düşünme yönelimi Examining the relationship between education beliefs and critical thinking disposition of form teacher candidates.In today's world of modern education in line with their beliefs studying, criticizing, questioning, analytical thinking, problem solving skills with individuals who are always one step ahead compared to others in the community. In this study, we aimed to investigate the relationship between form teacher candidates educational beliefs and critical thinking orientation. Also in research, if critical thinking, beliefs, disposition and training `gender, class, family income, parents' education level, perceived parental attitudes to age` differentiate or not according to the variables was examined. For this purpose in the study relational scanning is used which is one method of descriptive research methods. The working population of the scanning model is Dumlupınar, Afyon Kocatepe and Uşak Universities Faculty of Educational Sciences `432` form teacher candidates who were studying in 2014-2015 academic year. To collect the data of the study `Critical Thinking Dispositions Scale` and `Education Beliefs Scale` are used. To analyze the data, descriptive statistics, Kruskal-Wallis test, correlation analysis, multiple regression analysis, the Mann-Whitney U test and Spearman correlation analysis were used. After analyzing the result of the data, it is found that there is a positive relationship between classroom teachers' critical thinking disposition and educational beliefs and subscales (Progressivism, Existentionaist Education, Reconstructionism, and Perennialism). But `essentialism` is found that there is a negative relationship between ` perennialism ` with sub-scale and critical thinking intention. In other words, if the form teacher candidates progressive, existential, re-fiction and permanent belief score increase, critical thinking towards education levels are increasing in a positive direction. But, this is not the case for belief in essentialism education. In addition, the educational belief among themselves has (progressivism, existentionaist education, reconstructionism, perennialism) positive and (essentialism) negative relationships. Critical thinking intention between the educational believes relationship quality from bigger to smaller identified like this schema; progressivism > existentionaist education > reconstructionism > perennialism> essentialismKeywords: form teacher candidates, education belief, educational philosophy, critical thinking, critical thinking intention
Collections