Öğretmenlerin, eğitimle ilgili kamu spotlarına ilişkin tutum ve beklentilerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tutum ve beklentiler bireyin yaşadığı dönemi ve sonraki yaşam dönemini etkileyen faktörlerdendir. Günümüzde yaygınlaşan kitle iletişim araçları da insanların yaşantısında yer ederek, tutum ve beklenti düzeylerini etkilemede rol oynamaktadır. Bu araştırmada, kitle iletişim araçlarında yer alan eğitimle ilgili kamu spotlarının, öğretmenlerin, farkındalık, tutum ve beklenti düzeylerine etkisi ve aralarındaki ilişkiler, demografik özelliklerine göre farklılıkları incelenmiştir. Ölçeklerle elde edilen veriler, tanımlayıcı istatistik metotları, ANOVA, t testi, korelasyon ve regresyon hipotez testleri ile analiz edilmiştir. Araştırmanın yöntemi, nicel (ilişkisel karma) olup, araştırma alanı; Ankara ili Çankaya, Keçiören ve Yenimahalle ilçelerindeki, ilkokul, ortaokul ve lise okullarında çalışan rastgele küme örnekleme yoluyla seçilen 515 öğretmenden oluşmaktadır.Araştırmada önce anketle pilot uygulama yapılmış ve sonra ölçek çalışma grubu üzerinde uygulanmıştır. Ölçeğin faktör yapısı incelenmiş, açımlayıcı faktör analizi (AFA) yapılarak yapı geçerliği test edilmiştir. Madde-test puanı korelasyonları, iç tutarlık katsayısı Cronbach Alfa hesaplanmıştır. Faktör analizi sonucunda Farkındalık Ölçeği KMO=.830 olarak tek faktörlü ve alpha değerinin .867 olduğu, Tutum Ölçeği KMO=.823 olarak dört faktörlü ve alpha değerinin .879 olduğu, Beklenti ölçeği KMO=.854 olarak dört faktörlü ve alpha değerinin .903 olduğu saptanmıştır. Ölçek puanlaması 5 puanlaması üzerinden hesaplanmıştır. Farkındalık Ölçeği ortalaması 4,2, Tutum Ölçeği ortalaması 3,7 ve Beklenti Ölçeği ortalaması 4,1 olarak yüksek çıkmıştır. Araştırma sonucunda, farkındalık düzeyi, tutum ve beklenti düzeyleri arasında pozitif ilişki olduğu, farkındalığın, beklenti düzeyini açıkladığı ve farkındalığın, beklentiyi pozitif yönde etkilediği, aynı zamanda farkındalığın tutumu açıkladığı tutum üzerinde pozitif etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Demografik özelliklere göre; farkındalık puanları, branş değişkenine göre farklılık gösterdiği bulunmuştur. Farkındalık durumu, yaş değişkenine göre, yaş grupları arasında farklılık bulunmuştur. Tutum puanında yaş değişkenine göre farklı bulunmamıştır (F=1,491; p=0,203). Tutum puanları kıdem değişkenine göre farklı bulunmuştur. Beklenti puanları cinsiyet değişkenine göre farklı bulunmuştur (t=-3,362; p=0,002). Beklenti puanları yaş değişkenine ve kıdem değişkenine göre farklı bulunmuştur. Ayrıca eğitimle ilgili kamu spotlarını eğitimcilerin farkında olduğu, eğitim ortamlarında gereği kadar yaralanılmadığı, teknik ve materyal desteğiyle yaygınlaştırılması gerektiği dikkat çekici olarak görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Eğitimle ilgili kamu spotu, kamu spotu, öğretmen farkındalık, tutum ve beklenti ölçeği. Other factors affecting the attitudes and expectations of his time and later life stages individuals. By spreading in today's mass media in people's lives, attitudes and expectations play a role in influencing the level.In this study, the mass media in the public spotlight located about education, teachers, awareness, attitudes and impact on the level of expectations and relationships, differences by demographic characteristics were examined. Scales the data obtained, descriptive statistical methods, ANOVA, t-test were analyzed by correlation and regression hypothesis testing.The method of research, quantitative (relational hash) and research area; Ankara Cankaya, Kecioren and in Yenimahalle, primary, secondary and consists of 515 teachers selected by random cluster sampling in high school employees.Pilot survey conducted before and after the research has been carried out on the scale of the study group. In order to determine the factor structure of the scale exploratory factor analysis (EFA), made construct validity was tested. Article-test score correlations, Cronbach's alpha internal consistency coefficient was calculated. Awareness of the scale of the factor analysis results, KMO = .830 as it is .867 of a single factor and alpha value, Attitude Scale KMO = .823 as it is .879 of the four factors and alpha values, expectations scale KMO = .854 as it is .903 of the four-factor and alpha value respectively.The scale is calculated based on the scores 5. Awareness Scale average of 4.2, an average of 3.7 Attitude Scale and Scale average expectations were high as 4.1. As a result, awareness, attitudes and the positive relationship between the expected level of awareness, which describes the level of expectations and awareness, expectations that a positive effect, also concluded that awareness of the attitude of the positive impact on the attitude explains reached.Based on demographic characteristics; awareness scores were found to vary according to the branch variable. Awareness case, depending on the age variable was found to difference between age groups. 0.05).`Variable in attitude scores were not different by age (F=1.491; p=0.203). Attitude scores were significantly different according to seniority. Expectations scores were significantly different according to gender (t=-3.362; p=0.002). Expectations scores and age variables were different according to seniority. Also be aware that the educators of the public spotlight on education, the education environment is not utilized as necessary, with technical and material support has been demonstrated remarkable as it should be expanded.Keywords: Public spot Educational, public spotlight, teacher awareness, attitudes and expectations of scale
Collections