Sınıf öğretmenlerinin, çocukların gelişimine ilişkin eğitsel rolleri ile ilgili aileden beklentileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuğun gelişiminde en etkin rolleri üstlenen aile ve öğretmen arasındaki beklentilerin belirlenmesi, ailenin evde yapabileceği faaliyetleri öğrenebilmesi açısından önemlidir. Sınıf öğretmenlerinin, çocukların gelişimine ilişkin eğitsel rolleri ile ilgili aileden beklentilerini belirlemeyi amaçlayan bu araştırma, nitel ve nicel verileri içeren Betimsel Yöntem ve İlişkisel Tarama Modeline göre desenlenmiş bir araştırmadır. İzmir ili merkez ilçeleri olan evreni temsil etmek üzere Basit Tesadüfi Yöntem ile seçilen öğretmenlerden 306 öğretmen ve yine bu öğretmenler arasından Amaçlı Örneklem Metodu kullanılarak seçilen 14 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanması için araştırmacı tarafından geliştirilen ''Aile Beklenti Ölçeği'' kullanılmıştır. Ölçeğin geçerliliği için faktör analizi yapılmıştır. KMO ve Bartlett's Testi sonucu 0,832 bulunmuştur. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach Alfa Testi yapılarak sonucu 0,838 bulunmuştur. Bulgular ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermiştir. Araştırmanın nitel verileri içinse araştırmacı tarafından geliştirilen ''Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu'' kullanılmıştır.Araştırmanın alt problemlerine yanıt bulmak amacıyla yüzde, frekans, standart sapma, ortalama, Anova, t testi, Games-Howell çoklu karşılaştırma testi gibi istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizi Betimsel Analiz yöntemiyle gerçekleştirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin ailelerden beklentilerinin yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Aileden beklentilerin, bazı tanımlayıcı verilere göre anlamlı farklılıkları bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin % 80'i aile eğitimi ile ilgili bir eğitime katılmak istemektedir. Ayrıca öğretmenlerin %73'ü Ailenin Eğitimine dair bir eğitim almadıkları belirlenmiştir. En fazla madde ortalaması değeri olan beklentiler; `Öğretmene güvenip, gereken değeri vermelerini beklerim` ve `Çocuklarını zararlı alışkanlıklardan korumalarını beklerim` maddeleridir.Araştırmanın nitel verilerinin analizinde, öğretmenlerin daha çok sosyal ve duygusal gelişim özelliklerine göre beklentilerinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel verilerinde, nicel verileri destekleyici bulgular olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Çocuk gelişimi, aile eğitimi, öğretmen beklentisi Identification of the expectations of the family and the teacher who play the most important role in children development is important in terms of defining activities a family can do at home. This study aims to determine elementary school teachers' expectations from families in terms of their educational roles related to children development. It is designed according to descriptive method and relational screening method containing qualitative and quantitative data.The sample consists of 306 teachers selected by the simple random method to represent the population of the central districts of İzmir as well as 14 teachers selected among these teachers by using the purpose sampling method.In order to collect data for this study `Family Expectation Scale` was developed and used by the author. Factor analysis was carried out for the validity of the scale. The result of KMO and Barlett's test was found to be 0,832. The result of Cronbach Alfa test performed for the reliability of the scale is 0,838. The findings showed that the scale is valid and reliable. For the qualitative data `Semi-Structured Interview` developed by the author was used. Such statistical techniques as percentage, frequency, standard deviation, mean, t test, one-way analysis of variance (Anova), Games-Howell multiple comparison test were employed in order to find answers to the sub-problems of the study. The qualitative data analysis was performed by using descriptive analysis method.According to the findings obtained in this study, teachers have high expectations from families in terms of some definitive data. 80% of the teachers involved in the study would like to join training related to family education. Also it was found that 73% of the teachers have not received any training concerning family education. Expectations with the highest values of average according to the results of the analysis were defined as follows: ''I wish to believe that the teacher would demonstrate necessary appreciation'' and `I expect parents to protect their children from harmful habits`.Qualitative analysis showed that teachers have more expectations in terms of social and emotional development. It was observed that qualitative data findings support quantitative data.Keywords: Child development, family education, teacher expectation.
Collections